Efter höstens val tog de rödgröna partierna över makten i Stockholms stadshus.

De rödgröna vill avveckla Bromma flygplats så snart som möjligt.

Samtidigt har regeringen sista ordet om flygplatsen.

I Tidöavalet har den nya borgerliga regeringen slagit fast att Brommaflyget ska vara kvar under denna mandatperiod.

Det nya Stockholmsstyret tänker dock ge Swedavia, och regeringen, en match.

Finansborgarrådet i Stockholms stad, Karin Wanngård (S), säger till Mitt i att staden avser att skicka förhandlare till Swedavia för att söka en omförhandling av arrendeavtalet, markavtalet, för flygplatsen som Swedavia har med staden.

– Vi vill skicka förhandlare till Swedavia. Vi har två ingångar, dels att avsluta avtalet i förväg, gör man inte det så kommer vi att begära höjd avgift för att hyra marken, säger Wanngård.

Begär höjning

Staden, som äger marken vid flygplatsen, kommer i så fall att begära att arrendeavgiften höjs med cirka 50 miljoner kronor per år.

– Huvudmålet är att stänga Bromma flygplats, under tiden bör vi få en rimlig betalning, säger Wanngård.

Det gällande arrendeavtalet löper ut 2038.

Wanngård vill att flyget avvecklas redan till 2035, årtalet som föreslogs i den senaste statliga utredningen om Brommaflyget.

Om Swedavia inte går med på en omförhandling utesluter inte Wanngård att staden kan sätta press på det statliga bolaget.

Betala allt

Swedavia kan exempelvis få stå för hela kostnaden av marksaneringen.

– Då anser jag att det är rimligt att Swedavia får stå för marksaneringen. Om vi kommer åt marken tidigare kan vi diskutera hur vi ska fördela kostnaderna.

Robert Pletzin, presschef hos Swedavia, skriver i ett mejl till Mitt i att när det gäller avtalet med staden om markupplåtelsen så är Swedavias "utgångspunkt att det gäller till och med 2038, med fastlagda villkor och som inte ger utrymme till någon förhandling."

Swedavias kommentar till att staden kan sätta press på Swedavia för att gå med på en förtida avveckling?

"Vi uppfattar att vi har och har haft en bra dialog med Stockholms stad och vi får ta den diskussionen om frågan kommer. "

Är Swedavia berett att träffa det rödgröna styret i Stockholms stad för samtal om markavtalet?

"Vi är naturligtvis alltid beredda till dialog och att träffa staden för en diskussion", skriver Pletzin.