”Vinsten på kontot innan du kommit till Östermalmstorg” – det utlovar affischen på perrongen vid Ropstens tunnelbanestation.
Stockholms kollektivtrafik har de senaste veckorna fått en helt ny typ av reklam – för nätcasinon.
Bojan Nicolic är skiftledare på Interflora i Östermalmstorgs tunnelbanestation. Han tycker att de nya riktlinjerna för spelreklam i tunnelbanan är en katastrof.
– Det är lika illa som att tillåta reklam för alkohol och nikotin.
Annonserar 40 gånger – i ett tåg
I ett tåg mot Norsborg 29 januari sitter sammanlagt 31 annonser för Ninja Casino i tåget, alla med budskapet ”Vinsten på kontot innan nästan station”. I ett annat tåg, mot Hässelbystrand, 30 januari sitter sammanlagt 40 annonser för Ninja Casino med samma budskap.
Förutom annonserna i tågen rullar reklamen också på digitala skärmar längs perrongerna och flera större affischer finns uppsatta med budskapet om snabba uttag.
”Oansvarigt av staten”
Bojan Nicolic tar tunnelbanan till jobbet varje dag. I butiken på Östermalmstorg har han sett reklamen rulla på de digitala skärmarna utanför – något som fått honom att reagera.
– Det är oansvarigt av staten att tillåta detta, jag ser reklamen överallt. Det uppmanar till överdrivet spelande och det kan förstöra människors liv i längden, säger han.
Enligt den nya lagen om spelreklam gäller ”krav på måttfullhet vid marknadsföring av spel”, men vad det innebär är oklart.
Clear Channel, företaget som sköter reklamen åt SL, har själva satt upp konkreta riktlinjer för vad som innebär måttfullhet. Där står det bland annat att endast spelbolag med licens av Spelinspektionen får lov att annonsera, dessutom ska max 20 procent av reklamutrymmet i varje annonsmiljö utgöras av spelreklam.
I SL:s egna riktlinjer från 2017 står inget om spelreklam. Men SL:s ytor får inte bestå av reklam för alkohol eller tobak. Inte heller reklam som kan uppfattas som stötande eller omoralisk accepteras.
”Vad är näst? Reklam för cannabis?”
Förutom resenärer som Mitt i Stockholm har pratat med har sju kritiska synpunkter kommit in till SL under perioden.
”Det är en vedervärdig kampanj som vänder sig till människor som ofta har svåra problem med spelmissbruk. Extra cyniskt i januari månad då många sitter trångt ekonomiskt. Bort med spelreklam i vår gemensamt skattefinansierade kollektivtrafik!” står det i en av synpunkterna.
I en annan står det:
”Vad är näst? Reklam för cannabis?”
Anmäldes av L-politiker
Casinoreklamen i tunnelbanan har också fått politiker att reagera.
Den liberala landstingspolitikern Sara Svanström har anmält spelreklamen till Reklamombudsmannen, rapporterade Stockholm Direkt.
Ninja Casino har också stämts av Konsumentombudsmannen, KO, i ett pågående mål. KO anser att casinot brutit mot lagen om måttfullhet.
Trots kritiken sitter en kampanj med samma budskap uppe i Stockholms tunnelbanor sedan 20 januari.
VD:n: ”måste få marknadsföra vår USP”
Ninja Casino själva menar att de måste få marknadsföra sin affärsidé.
– Oavsett om det är vi eller någon annan som har en USP måste man kunna marknadsföra det. För oss har det alltid handlat om snabbhet och smidighet, vi har en historia av att aldrig marknadsföra oss med freespins och bonusar, säger Ninja Casinos vd Joacim Möller till Resumé.
Mitt i följer branschorganisationen Tidningsutgivarnas rekommendationer för spelannonser. Det handlar om kontroll av avsändaren, obligatoriska krav och allmän utformning för annonserna, till exempel tillåts endast annonser från spelbolag med licens.