Förberedd. Längs Hälsovägen i Flemingsberg finns det plats för spårväg. På andra ställen är det svårare att få plats.
Foto: Region Stockholm
20220928052600
20240404090124
2022-09-28
05:26
2024-04-04 09:01
Pass på: Nu kan du lämna synpunkter på hur Spårväg syd ska dras, som ska gå mellan Älvsjö och Flemingsberg.
Den cirka 18 kilometer långa spårvägen ska enligt planerna få 16 hållplatser, och blir en tvärförbindelse som knyter ihop Älvsjö med Skärholmen och Flemingsberg.
Tidigare samråd för linjen har gällt miljöpåverkan. Nu är det själva sträckningen som ska utredas mer utförligt.
Klart är att spårvägen ska gå Flemingsberg – Masmo – Kungens kurva – Skärholmen – Sätra – Segeltorp – Fruängen – Älvsjö.
Men för vissa delsträckor kan den dras på olika sätt, där varje alternativ har för- och nackdelar.
Buller och trängsel
√ Vissa sträckor kommer att gå förbi bostäder, som i Flemingsberg, Kästa, längs Skärholmsvägen och Gamla Södertäljevägen, samt i Fruängen och Älvsjö, och där finns det risk för buller.
√ I Kästa planeras de även gå i tunnel under bostäder, och där kan det uppstå vibrationer och stomljud i byggnaderna.
√ I Fruängen och Älvsjö är det trångt, och spårvägen måste samsas både med bostäder och bilar.
Tyck till
Samrådet pågår till den 10 oktober.
De synpunkter som kommer in ska beaktas i det fortsatta utredningsarbetet. Beslut om dragningen väntas nu i vinter, och utmynnar så småningom i ett planförslag med detaljerad spårsträckning, tunnlar, brolösningar och hållplatslägen.
Spårvägen är en del av Sverigehandlingen, ett initiativ från regeringen för bättre kollektivtrafik och ökat bostadsbyggande. Projektet startade 2020, och man beräknar att det ska ta tio år att genomföra.
Ingrid Johansson
ingrid.johansson@mitti.se
070-602 54 87
Här vill man lägga Spårväg syds räls
Flemingsberg:
Regulatorbron. Går Hälsovägen, som har förberett utrymme för spårväg.
Kästa/Katrinebergsvägen:
Två alternativ: Ett i tunnel under villaområdet och i ytläge genom skogsområdet vid Loviseberg. Ett annat som följer Katrinebergsvägen i ytläge norrut och viker västerut vid Tvärförbindelse Södertörn och sedan tunnel under Loviseberg.
Glömstadalen:
Korsar Tvärförbindelse Södertörn vid Flottsbro.
Masmo:
Följer Botkyrkaleden i ytläge. I tunnel ner till Masmo t-banestation, och sedan upp igen vid E4/E20.
Krossen:
Depå byggs vid motorvägen där det nu är upplag för bergmassor. Spårvägen går i gatan längs Kungens kurvaleden och Dialoggatan.
Kungens kurva/Skärholmen:
Två alternativ: Ett med bro över E4/E20 söder om Skärholmen centrum. Ett annat går Smistavägen och under motorvägen till Skärholmen centrum. Därefter norrut längs Skärholmsvägen.
Sätra/Bredäng:
Två alternativ: Ett går Strömsätravägen och över E4/E20 till Smista allé. Ett viker av vid Sätra industriområde och går sedan över motorvägen.
Segeltorp/Bredäng:
Flera alternativ upp till Västertorps trafikplats: Längs Gamla Södertäljevägen till Vantörsvägen/Fruängsgatan. Häradsvägen och genom grönområde till Vantörsvägen. Häradsvägen till Bredängsavfarten och sedan Vantörsvägen. Häradsvägen och förbi Mälarhöjdens IP och sedan Elsa Brändströms gata. Fruängsgatan och sedan Elsa Brändströms gata. Fruängsgatan och Mickelsbergsvägen.
Älvsjö:
Två alternativ: Älvsjövägen, eller Kontrolllvägen, Folkparksvägen och Götalandsvägen.
Källa: Samrådshandling Spårväg syd
Förberedd. Längs Hälsovägen i Flemingsberg finns det plats för spårväg. På andra ställen är det svårare att få plats.
Foto: Region Stockholm
Sträckning. Spårväg syd får två parallella spår placerade bredvid varandra. Planen är att tågen ska gå var tionde minut.
Foto: Region Stockholm