I Trafikverkets förslag till nationell plan för transportinfrastruktur som presenterades på tisdagen finns ovanligt stora satsningar på Stockholms län.

Totalt handlar det om investeringar på 1 200 miljarder kronor 2026-2037 vilket beskrivs som en historiskt stor ram.

– Svälten av Stockholm ser ut att vara över. Med satsningar som Tvärförbindelse Södertörn, Förbifart Stockholm, Märsta station och Södertäljebron ser Stockholm ut att bli en vinnare i Trafikverkets förslag till nationell plan. Det är välbehövligt och efterlängtat, kommenterar Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd i Region Stockholm.

Högt prioriterat

En av de högst prioriterade investeringarna är enligt Trafikverket att bygga ett sprinklersystem till Södra länken, vilket alla nybyggda biltunnlar har men som inte fanns som krav när Södra länken byggdes för över 20 år sedan.

Eftersom sprinklersystem saknas tillåts inte köer av säkerhetsskäl, vilket gör att man tvingas stänga infarterna när trycket är för högt. Under 2024 stängdes motorvägstunneln av över 200 gånger.

I investeringsplanen avsätts nu 453 miljoner till det man kallar brandbekämpningssystem i Södra länken. Men när arbetet ska göras är ännu inte klart.

– Vi avvaktar nu ett regeringsbeslut i vår och därefter hoppas vi kunna sätta igång så fort som möjligt, säger Daniel Mossberg, presskommunikatör på Trafikverket.

Vad blir konsekvensen för trafiken under installationen?

– Generellt kan mycket av sådant arbete göras nattetid, men eventuellt kan tunneln behöva stängas av kortare perioder. Planeringen är inte klar, men det handlar i alla fall inte om att den behöver stängas av i ett halvår, säger Daniel Mossberg.

Eftersatt underhåll

Bland andra nya investeringar som lyfts fram i planen är flera kapacitetsförstärkningar på E4:an för att förbereda för Förbifart Stockholms öppnande 2030.

Det handlar bland annat om sträckan mellan trafikplatserna Häggvik och Rotebro och mellan trafikplats Glädjen och trafikplats Arlanda.

När det gäller spårtrafiken utlovas investeringar i eftersatt underhåll för flera delar av järvägssystemet i länet, vilket ska göra att pendeltågstrafiken blir mer tillförlitlig. Ytterligare detaljer kring detta ska presenteras längre fram.

Utöver det ska bangården vid Märsta Station byggas om, liksom bangården vid Stockholms central och Tomteboda.

Helena Sundberg, regional direktör på Trafikverket kommenterar i ett pressmeddelande:

"Det är en betydande satsning som vi presenterar i förslaget till nationell plan i dag. Den ger oss möjlighet att ta igen det mångårigt eftersatta underhållet på våra vägar och det görs en omfattande satsning på järnvägen. Samtidigt kan vi stärka totalförsvaret och förbättra klimatanpassningen".