"Vi vill prioritera pendlare med SL-kort".

Så lät retoriken från det politiska styret under en debatt i kommunfullmäktige, som slutade med att det från och med 1 november kostar att parkera på infartsparkeringarna i Tullinge och Tumba. Men med en SL-biljett slipper man avgifterna, uppger det politiska styret.

– Det finns flera skäl till det här. Vi måste göra det lättare för pendlare att parkera – i dag har vi ingen kontroll över vilka som parkerar och i vilka syften. Vi kommer också kunna tillhandahålla nattparkering och laddplatser åt elbilar, säger Yusuf Aydin (KD), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

Men antalet parkeringsplatser som pendlare med SL-biljett kan parkera vid utan kostnad mer än halveras i Tumba när beslutet träder i kraft.

Färre – inte fler

Det finns en byråkratisk – men viktig – distinktion: om parkeringsplatserna är allmän mark eller kvartersmark.

Parkering på kvartersmark innebär att det blir gratis att parkera för den med SL-biljett. På allmän mark får man pröjsa – oavsett om man har SL-biljett eller inte.

– Det är olika regelverk som gäller. Vi har inte samma möjlighet att reglera parkeringar på allmän plats som på kvartersmark, säger Yusuf Aydin.

Yusuf Aydin (KD), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden i Botkyrka, står bakom beslutet att införa avgiftsbelagda infartsparkeringar i Tumba och Tullinge.

Yusuf Aydin (KD), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden i Botkyrka, står bakom beslutet att införa avgiftsbelagda infartsparkeringar i Tumba och Tullinge.

Privat

I dag finns 309 parkeringsplatser på infartsparkeringar i Tullinge och 465 i Tumba. Från 1 november kommer bara 247 platser i Tullinge och 181 i Tumba vara avgiftsfria med SL-kort, enligt det förslag som politikerna klubbade igenom.

När den nya bussterminalen öppnar i Tumba ska marken som den tillfälliga bussterminalen står på att göras om till infartsparkering igen. Då kommer det finnas totalt 579 parkeringsplatser i Tumba, varav 243 av den är fria med SL-kort.

Hur är detta att prioritera pendlare?

– Vår förhoppning är att det här kommer frigöra fler parkeringsplatser när inga obehöriga parkerar. Vi tittar också på om vi kan bygga nya infartsparkeringar vid St1-macken i Tullinge – samtidigt kan man inte bygga hur många parkeringsplatser som helst, säger Yusuf Aydin.