Vid McDonald's påminner Enköpingsvägen alltjämt om en byggarbetsplats. Inte länge till, enligt regionen.

Bygget av den 155 meter långa bron mellan Rissne och Ursvik inleddes för snart två år sedan. Nu läggs sista handen, i form av tätning och klotterskydd.

– Sedan är det byggnationer av själva spåranläggningen som ska ske, säger projektchef Lina Gruber.

Bron mellan Rissne och Ursvik, med Kista Science Tower i bakgrunden.

Bron mellan Rissne och Ursvik, med Kista Science Tower i bakgrunden.

Mikael Andersson

Och så småningom kan tvärbanan börja trafikera hållplatserna Rissne och Ursviks torg.

En som längtar är Massiel Diaz, som sitter i en busskur på Oxenstiernas allé. Hon tycker att kollektivtrafiken i Stora Ursvik fungerar "sådär" i dag.

– Vi har ju bara en buss, 504:an.

Den brukar hon ta till Coop. Egentligen föredrar hon Ica Maxi och City Gross.

– Jag vill kunna åka till Bromma blocks.

Massiel Diaz ser fram emot tvärbanans ankomst. Här väntar hon på bussen med treårige Sebastian Zamora.

Massiel Diaz ser fram emot tvärbanans ankomst. Här väntar hon på bussen med treårige Sebastian Zamora.

Mikael Andersson

Om nuvarande plan håller kommer hon att kunna göra det från Ursvik om ungefär ett år. Förutsättningarna är goda, om man ska tro projektchefen.

– Arbetet flyter på bra nu, säger Lina Gruber.

Något Region Stockholm har velat försäkra sig om.

Nästa steg: räls

I vintras fattade politikerna beslut om ett avtal med totalentreprenören Gülermak, om att övergå från fast pris till löpande räkning. Detta för att undvika ytterligare förseningar av projektet, som redan hade spräckt tidsplanen med två år och budgetramen med nästan en miljard kronor.

Området runt bron mellan Rissne och Ursvik kommer att fortsätta vara präglat av byggstök ett tag till. "Men mycket av jobbet kommer att ske på broarna", säger Lina Gruber.

Området runt bron mellan Rissne och Ursvik kommer att fortsätta vara präglat av byggstök ett tag till. "Men mycket av jobbet kommer att ske på broarna", säger Lina Gruber.

Mikael Andersson

Enligt regionen skulle inte avtalet påverka den totala budgetramen, som alltjämt ligger på 6,5 miljarder kronor. Och nu kan alltså två byggnadsverk längs sträckan förklaras färdiggjutna.

Det gäller dels "Enköpingsbron", dels den nästan 800 meter långa diton vid Solvalla. Arbetet med att lägga räls på dem väntas starta i vinter.

"Solvallabron", sedd från Rissneleden. Bron går parallellt med Ulvsundavägen, länsväg 279, och sträcker sig mellan Stockholm och Sundbyberg.

"Solvallabron", sedd från Rissneleden. Bron går parallellt med Ulvsundavägen, länsväg 279, och sträcker sig mellan Stockholm och Sundbyberg.

Mikael Andersson

"Estetiskt tilltalande", tycker Lina Gruber om broarna.

– Solvallabron är väldigt smäcker, men ändå mäktig på något sätt. Det blir ett landmärke. Jag tycker att de har vuxit fram fint och passar bra in.

Har klarat sig utan

Parallellt med tvärbanans utbyggnad har allt fler hus ploppat upp i Stora Ursvik. Invånarna i Sumpans nyaste stadsdel trodde länge att spårvagnen skulle komma hit redan 2022.

Så blev det alltså inte, utan nu är det 2024 som gäller. För den andra delsträckan, Ursviks torg – Helenelund, väntar invigning 2025.

Bron mellan Rissne och Ursvik har uppförts intill gamla Bankhus 90, numer kallat Ursvik entré.

Bron mellan Rissne och Ursvik har uppförts intill gamla Bankhus 90, numer kallat Ursvik entré.

Mikael Andersson

Tio år före det, 2015, flyttade paret Tamara och Johannes Karlström till Stora Ursvik. De verkar ha klarat sig bra trots frånvaron av tvärbana.

– Vi har inte känt av det, eftersom vi haft buss och bil. Men många har kanske flyttat hit för tvärbanan, och så finns den inte, säger Tamara.

Johannes och Tamara Karlström tror att tvärbanan kan leda till förändrade resvanor, eftersom man kan nå fler ställen kollektivt. I vagnen sitter tvåårige Milton.

Johannes och Tamara Karlström tror att tvärbanan kan leda till förändrade resvanor, eftersom man kan nå fler ställen kollektivt. I vagnen sitter tvåårige Milton.

Mikael Andersson

När den väl gör det blir det mer rörelse i kvarteren runt Ursviks torg, tror hennes make.

– Jag tror verkligen att det kommer att påverka bostadspriserna. Först att de går ner, eftersom folk utifrån tar sig hit lättare och det kanske blir mindre lugnt i området. Men sedan tror jag att det vänder uppåt igen, säger Johannes.