I många år har både Vallentunapendlare och kommunpolitiker velat att Roslagsbanan ska tillåta cyklar ombord. Det skulle korta restiden och fler skulle kunna låta bilen stå. Hittills har de inte fått något gehör.
Nu har en öppning skett. Politikerna i regionens trafiknämnd har sagt ja till cyklar på lokaltågen och nu håller Transdev, som kör Roslagsbanan, på med riskanalyser som måste bli klara innan de första cyklarna kan tas ombord på tågen. Ännu viktigare är att fler x15p-tåg ska komma i drift.
– De gamla tågen kan vi inte ha cyklar på av utrymmesskäl, säger Stefan Johansson.
Det blir samma lösning som på Tvärbanan med cykelställ i tågen.
– Men utmaningen så länge vi har båda tågsorterna i trafik är att man behöver kunna se vilken sort man reser med. Vi funderar på hur man ska kunna se det i Reseplaneraren och på ljustavlorna.
Nötter att knäcka
I morgon fredag träffar Transdev regionens trafikförvaltning.
– Vi jobbar tillsammans med dem för att komma framåt. Det är en uttryckt vilja från både dem och oss att det ska gå att lösa.
Det finns en del nötter att knäcka innan cyklarna släpps in.
Cyklarna kommer att tävla om utrymmet med rollatorer, rullstolar och barnvagnar. Det kan alltså att bli trångt vid dörrarna, där ställen troligen hamnar, och därför knöligt för funktionsnedsatta. När de nya vagnarna köptes in ställdes inga krav på att installera cykelställ.
Det kan också uppstå problem med säkerheten. Om tåget måste panikbromsa kan cyklar välta och hindra en utrymning.
Emily Ringholm från Ormsta.
Louise Kristoffersson
På busstorget i centrum står Emily Ringholm. När Mitt i Vallentuna berättar om nyheten spricker hon upp i ett stort leende.
– Men vad häftigt! Det här har vi längtat efter så länge, säger hon. Vi har ingen bil så det kommer att underlätta vårt liv jättemycket. Då kommer man kunna ta med cykeln till stan, det är fantastiskt. Och om det skulle komma regler om att det inte får gälla i rusningstid kan jag förstå det.
Hon har länge undrat varför möjligheten inte funnits eftersom det är vanligt utomlands med cykel i kollektivtrafiken.
– Det är lite konstigt att de inte ställde krav på att det ska få plats cyklar när de köpte in de nya tågen. De är annars jättefina och fräscha men de kunde kanske ha tänkt på det.
Funderar kring trängsel
I en utredning som lades fram i trafiknämnden i somras nämns också en risk också att resenärer inte kliver av cykeln innan de ställer sig på perrongen eller cyklar in i vagnen, vilket skulle vara farligt. När utredningen lades fram var det också oklart om elcyklar ska tillåtas. Eftersom de är större och tyngre tar de upp mer utrymme och skulle kunna bli en säkerhetsrisk.
– De vagnar där cyklar som tas ombord kommer att vara uppmärkta på något sätt. Men hur man löser trängsel och tillgänglighet måste vi fundera på, säger Stefan Johansson. Cyklarna ska inte stå så de hindrar i gångarna. Det blir något som vi löser med montering av ställen.
Men alla kan inte räkna med att få plats med sin hoj.
– Vi pratar om 1–3 cyklar per tåg, så det blir inte några större mängder.
Emily Ringholms leende sitter kvar.
– Under sommaren kommer jag kunna ta med cykeln och cykla från Östra station till jobbet vid Odenplan. Det här är en fantastisk nyhet.