2028 ska den första tunneln vara klar för att ta emot tåg under mark. Och då ska inga tåg köras ovanför mark vid Järnvägsgatan längre, berättar Trafikverkets Håkan Haapalahti.
Foto: Olle Anrell
Ja, hur långt har Trafikverket kommit med att bygga ut och gräva ner Mälarbanans spår i tunnlar under marken? Än så länge har man mest grävt upp och flyttat på en massa grunda ledningar i marken som är i vägen när de nya spårtunnlarna ska byggas.
– Nästa etapp är att lägga om djupa ledningar, säger Håkan Haapalahti, projektledare inom Mälarbanan när vi träffar honom på Järnvägsgatan.
Och då behövs en stödkonstruktion som krävs för att kunna gräva upp ledningar långt ner i marken utan att jordmassor från sidorna rasar ner.
– I det här fallet är stödkonstruktionen en spont bestående av stålrör som borras ner cirka en, till en och halv meter ned i berg, säger Håkan Haapalahti.
Börjar i september
I september-oktober kommer Trafikverket att börja med spontningen som går från Esplanaden och löpande till Fredsgatan.
Näringsidkarna kommer att kunna hålla öppet under spontningen och gångbanan ska vara öppen. Men det borras i princip bredvid husens fasad och rören som ska ner i marken är upp mot tolv meter höga.
– Det kommer låta ordentligt, men det kommer variera över tid på dagen. När vi borrar i jord låter det inte så mycket, men när vi borrar i berg blir det vibrerande ljud som fortplantar sig, säger Håkan Haapalahti.
Skador oundvikliga
Inventeringar och grundundersökningar har gjorts på fastigheterna och Trafikverket lovar att hålla sig inom Naturvårdsverkets riktlinjer för vibrationer. Men antagligen kommer skador i form på fastigheter att vara oundvikliga, säger Håkan Haapalahti.
– Troligtvis kommer det att uppstå några sprickor, det är ofrånkomligt. Om en skada uppstår på grund av våra arbeten, åtgärdar vi skadan eller ersätter den som drabbats.
Tågen borta 2028
Själva spårtunnlarna genom Sundbyberg börjar byggas först 2024 och bara det arbetet beräknas ta åtta år. Men "redan" 2028 ska den första tunneln med två spår vara klar för att ta emot alla tåg under mark.
Men även om tågen försvinner ner då kommer Trafikverkets arbeten att synas uppe i centrala Sundbyberg ända till 2032.
– Vi kommer höras och vi kommer synas, men vi gör allt vi kan för att minimera påverkan för boende, näringsidkare och stadens invånare. På sikt kommer det att bli mycket bättre och det är det vi får ha i åtanke, säger Håkan Haapalahti.
Olle Anrell
Vad händer på Järnvägsgatan
Trafikverket börjar snart flytta på djupa ledningar i marken och behöver få ner en stödkonstruktion, i form av spont, för att jordmassor från sidorna inte ska rasa ner. Upp mot tolv meter höga stålrör ska borras ned i berg.
Innan spontningen flyttas nu en vattenledning från norra till södra sidan av Järnvägsgatan då den i dag ligger i spontlinjen mellan Esplanaden och Fredsgatan. Det tar cirka sex-åtta veckor och under tiden försvinner cirka 40 parkeringsplatser.
När spontarbetena börjar i september-oktober kommer man att hel avstänga gatan med i etapper på mellan 30-60 meter åt gången på Järnvägsgatan. Det gör att parkeringar på både den södra och den norra sidan av vägen försvinner. Det kommer försvinna cirka 26 parkeringar + några till.
Spontmaskinen rör sig framåt cirka 1-2 meter per dag.
Trafikverket arbetar helgfria vardagar kl. 07.00-19.00 och de höga ljuden ska vara max 70 procent av den tiden.
Boende/näringsidkare och andra berörda är välkomna att höra av sig till Trafikverket vid störningar på telefonnummer 0771-921921 eller via e-post: projekt.malarbanan@trafikverket.se
Vi gör allt vi kan för att minimera påverkan för boende, näringsidkare och stadens invånare.
2028 ska den första tunneln vara klar för att ta emot tåg under mark. Och då ska inga tåg köras ovanför mark vid Järnvägsgatan längre, berättar Trafikverkets Håkan Haapalahti.
Foto: Olle Anrell
Ledningsomläggningarna på Stationsgatan, mellan Sturegatan och Järnvägsgatan, beräknas att bli klart under oktober/november.
Foto: Olle Anrell
Från den 6 september kommer man att utöka arbetsområdet vid korsningen Starrbäcksgatan/Järnvägsgatan. Korsningen kommer att stängas helt för genomfart för gång- och cykeltrafik på den södra sidan mot järnvägsspåret. Cykeltrafik hänvisas via Vegagatan, gående hänvisas till norra sidan av Järnvägsgatan in mot husfasaderna. Arbetsområdet kommer se ut så här tills arbetena är klara, vilket är preliminärt till årsskiftet 2021/2022.
Foto: Olle Anrell
Hit, till den södra sidan, flyttas vattenledningen på Järnvägsgatan.
Foto: Olle Anrell