Ja, hur långt har Trafikverket kommit med att bygga ut och gräva ner Mälarbanans spår i tunnlar under marken? Än så länge har man mest grävt upp och flyttat på en massa grunda ledningar i marken som är i vägen när de nya spårtunnlarna ska byggas.

– Nästa etapp är att lägga om djupa ledningar, säger Håkan Haapalahti, projektledare inom Mälarbanan när vi träffar honom på Järnvägsgatan.

Och då behövs en stödkonstruktion som krävs för att kunna gräva upp ledningar långt ner i marken utan att jordmassor från sidorna rasar ner.

– I det här fallet är stödkonstruktionen en spont bestående av stålrör som borras ner cirka en, till en och halv meter ned i berg, säger Håkan Haapalahti.

Börjar i september

I september-oktober kommer Trafikverket att börja med spontningen som går från Esplanaden och löpande till Fredsgatan.

Näringsidkarna kommer att kunna hålla öppet under spontningen och gångbanan ska vara öppen. Men det borras i princip bredvid husens fasad och rören som ska ner i marken är upp mot tolv meter höga.

– Det kommer låta ordentligt, men det kommer variera över tid på dagen. När vi borrar i jord låter det inte så mycket, men när vi borrar i berg blir det vibrerande ljud som fortplantar sig, säger Håkan Haapalahti.

Skador oundvikliga

Inventeringar och grundundersökningar har gjorts på fastigheterna och Trafikverket lovar att hålla sig inom Naturvårdsverkets riktlinjer för vibrationer. Men antagligen kommer skador i form på fastigheter att vara oundvikliga, säger Håkan Haapalahti.

– Troligtvis kommer det att uppstå några sprickor, det är ofrånkomligt. Om en skada uppstår på grund av våra arbeten, åtgärdar vi skadan eller ersätter den som drabbats.

Tågen borta 2028

Själva spårtunnlarna genom Sundbyberg börjar byggas först 2024 och bara det arbetet beräknas ta åtta år. Men "redan" 2028 ska den första tunneln med två spår vara klar för att ta emot alla tåg under mark.

Men även om tågen försvinner ner då kommer Trafikverkets arbeten att synas uppe i centrala Sundbyberg ända till 2032.

– Vi kommer höras och vi kommer synas, men vi gör allt vi kan för att minimera påverkan för boende, näringsidkare och stadens invånare. På sikt kommer det att bli mycket bättre och det är det vi får ha i åtanke, säger Håkan Haapalahti.