Ska du spela golf? Då åker du Tyresövägen till golfbanan. Lämna barnen på simskola? Tyresövägen. Bor du på Brevikshalvön och ska till Stockholm? Tyresövägen gäller även där.

Huvudtrafikleden mot östra Tyresö, en av kommunens mest trafikerade vägar, har byggts om i över två år och det har inte gått någon obemärkt förbi. Nu är det bara månader kvar tills alla staket ska vara bortplockade från trafikplats Bäverbäcken, som ska vara klar i månadsskiftet oktober/november.

– Vi jobbar hårt för att färdigställa projektet, det kommer bli jättefint när det är klart, säger Ronald Gustavsson, partneringchef.

En av anledningarna till ombyggnationen har varit att öka tillgängligheten till Bäverbäcken där det ska byggas hundratals bostäder, hotell och nya golflokaler. Genom nya cykelvägar och en tunnel under vägen ska området kopplas samman med Norra Tyresö centrum.

Dessutom är Tyresövägen bitvis tungt belastad. Det är den enda förbindelsen ut från kommunen för boende i östra Tyresö och en ombyggnation var nödvändig för både säkerhet och framkomlighet.

Men vad är det konkret som har gjorts under alla månader med köer, omdragna vägar och staket? En hel del, berättar Ronald Gustavsson och projektledaren Stefan Gustafsson. Bland annat har de lagt el, fiber, fjärrvärme, belysning, avlopp och dagvatten till de nya husen och en pumpstation har upprättats för avloppsvattnet från bostäderna i Bäverbäcken samt Norra Tyresö centrum.

Köat i timmar

En av de förändringar som påverkar Tyresöborna mest är de nya samt breddade gång- och cykelvägarna längst hela vägsträckan.

– Det blir många positiva effekter med bättre framkomlighet för cyklister och gående, säger Ronald Gustavsson.

Två korsningar byggs om och får gång- och cykelpassager, och nya busshållplatser vid Bäverbäcken placeras öster om golfrondellen. Allt för att förenkla och förbättra för fotgängare, cyklister och kollektivtrafiken.

Visionsbild över hur Tyresövägen ska se ut när husen i Bäverbäcksområdet är klara.

Visionsbild över hur Tyresövägen ska se ut när husen i Bäverbäcksområdet är klara.

Tyresö kommun

Keolis har varit med och provkört bussar vissa av sträckorna för att säkerställa att framkomligheten under byggskedet fungerar, bland annat i kurvor och över provisoriska farthinder.

För många Tyresöbor har bygget inneburit en hel del köer, vissa har köat i timmar. Trafiken har lagts om flera gånger och varje gång har det tagit tid för bilisterna att vänja sig vid det nya trafikläget. Till viss del är det på grund av trafikljusen.

– Det är svårt att ställa in dem i det här skedetn när vi bygger. Alla kameror är inte på plats och det är svårt att anpassa tidsintervallerna. Den största utmaningen är att det tar tid för folk att vänja sig när en ny omläggning av trafiken sker, säger Stefan Gustafsson.

Kan fortsätta utvecklas i framtiden

De provisoriska trafikljusen, tillfälliga övergångsställen och den nedsatta hastighetsbegränsningen har heller inte respekterats av alla. För att garantera arbetsmiljön för arbetande och gång- och cykeltrafikanter har farthinder satt upp, vilket också har bidragit till köbildning.

Stefan Gustafsson berättar att köproblemet nu ska vara över och att det bara är en större trafikjustering kvar att göra innan arbetet planeras vara klart under senhösten.

Emelie Solklippa och Hanna Westin Skogh från Mosaic Sweden är konstnärerna bakom mosaikutsmyckningen i den nya tunneln.

Emelie Solklippa och Hanna Westin Skogh från Mosaic Sweden är konstnärerna bakom mosaikutsmyckningen i den nya tunneln.

Sara Trus

Nu har Bäverbäcksvägen öppnat för biltrafik och Siklöjevägen öppnade för både biltrafik och fotgängare i mitten av maj. Gångtunneln under vägen är nästan helt klar och genom stängslen går det redan nu att skymta mosaikkonstverket som täcker väggarna och taket.

Men det är ett tag kvar tills trafiken kan rulla på som vanligt. Golfrondellens andra hälft ska byggas klart, delar av Siklöjevägen ska färdigställas, stenar ska läggas, stödmurar ska byggas och träd ska planteras. Men enligt Stefan Gustafsson och Ronald Gustavsson har projektet hållit sig inom tidsramen.

– Dagligen händer det något som vi måste hantera och det har varit en hel del utmaningar, men överlag tycker jag att vi har haft en bra framkomlighet och det har flutit på väldigt bra, säger Ronald Gustavsson.

Det är inte omöjligt att köerna återkommer i framtiden. I kommunens utredningar har även Tyresövägen bort till Petterboda pekats ut som viktig att åtgärda men när det blir av vet inte projektledarna.

– Det är politiken som styr, säger Stefan Gustafsson.