Huddinge

Städkaoset i Huddinge har nu nått nästa nivå. Ända sedan städningen lades ut på två privata företag i maj 2023 har den kantats av problem. Elever och personal på skolor och förskolor har vittnat om smutsiga lokaler och äckliga toaletter. Kommunen har utfärdat viteskrav upprepade gånger.

Städföretaget Effekt har å sin sida riktat kritik mot kommunen och sagt att städningen inte kan bli bättre med de förutsättningar man fått.

I maj kunde Mitt i Huddinge berätta att kommunen och städbolagen kommit överens om att avsluta avtalet i förtid. Städbolagen skulle dock fortsätta städa till maj 2026. Under tiden skulle kommunen upphandla nya leverantörer.

Hotar sluta omedelbart

Enligt kommunen har städningen försämrats ytterligare under hösten och man har utfärdat flera viteskrav. Effekt har nu hotat att häva avtalet och sluta städa omedelbart om inte kommunen drar tillbaka viteskrav.

– Det här är ett fullständigt oprofessionellt agerande. Vi kan inte samarbeta med en motpart som inte förstår att viteskrav måste ha faktisk och avtalsmässig grund. En part som varken respekterar eller följer avtalade villkor undergräver hela samarbetet, säger Elias Melki, vd för Effekt.

Kommer ni sluta städa om kommunen inte drar tillbaka viteskraven?

– Det kommer jag inte svara dig på.

Tidigare har elever på Balingssnässkolan sagt att de inte velat gå på toaletten i skolan då städningen varit undermålig.

Tidigare har elever på Balingssnässkolan sagt att de inte velat gå på toaletten i skolan då städningen varit undermålig.

Angie Gray

Akut städning

Johan Bodare, enhetschef för kommunens internservice, hoppas fortfarande att man ska nå en lösning.

– Vi tycker inte att de gör en fullgod städning enligt avtalet. De gör en annan tolkning. Vi hoppas och tror att de kommer att fullfölja avtalet, men om de inte gör det måste vi vara förberedda.

Kommunen har informerat medarbetarna om att det kan bli aktuellt med akutstädning utifrån prioriteringslistor fram till den 15 januari. Det handlar framför allt om förskolor, fritidshem och äldreboenden eftersom skolorna är stängda.

Det kan vara förskolepersonal där man har slagit ihop grupper eller en tjänsteperson som arbetar i mellandagarna och inte har några möten.

Alla kommunens medarbetare har tillfrågats om de kan tänka sig att hjälpa till att städa under arbetstid, om hotet om indragen städning blir verklighet.

– Man kan frivilligt anmäla sig om man vill hjälpa till att städa. Det kan vara förskolepersonal där man har slagit ihop grupper eller en tjänsteperson som arbetar i mellandagarna och inte har några möten. Sedan behöver vi kolla med chefer om det fungerar, säger Johan Bodare.

Kan bli nödupphandling

Bedömningen är att de som är i tjänst ska kunna ägna ett par timmar av arbetsdagen åt städning. Det kan också finnas ett ambulerande team som åker runt och städar i olika verksamheter. Ersättning utöver ordinarie lön kommer att utgå till den som städar frivilligt.

Det är en ganska extrem åtgärd att personal ska rycka in och städa själva?

– Så är det. Men vi behöver ta ansvar och säkerställa att vi kan hantera situationen om de hoppar av. Vi behöver i så fall göra en akut nödupphandling, men vi bedömer att det är svårt att få någon att ta på sig det före 15 januari.

Kommunen ska även prata med de upphandlade städleverantörerna, vars avtal börjar i maj 2026, om de har möjlighet att börja städa tidigare.

Detta har hänt

Huddinge kommun sade i maj 2025 upp avtalen med de båda städleverantörerna i förtid. Detta gjordes i samförstånd med parterna.

Under hösten har nya städleverantörer upphandlats. De nya avtalen träder i kraft 10 maj 2026.

En av leverantörerna, Effekt Svenska AB, som sköter städningen i västra Huddinge, hotar nu med att med omedelbar verkan upphöra med städningen. De kräver att kommunen ska stryka samtliga viten samt betala de fakturor som kommunen bestridit/håller inne betalningarna för.

Källa: Huddinge kommun