Som vi tidigare rapporterar blöder SL ekonomiskt och har sedan i mars tappat omkring 100 miljoner kronor i veckan på grund av minskat resande.

https://www.mitti.se/nyheter/sl-vill-lansera-postservice-och-matkassar-i-t-banan/reptiy!DwqibagagkaHVVVsLUzVg/

Hittills finns det sparade pengar att ta av, eftersom SL i flera år har gått med vinst och byggt upp ett eget kapital. Men vid årsskiftet kan det vara mer eller mindre tomt på kontot, enligt Kristoffer Tamsons (M), Stockholms trafikregionråd.

– Regeringen behöver kompensera oss. Annars har vi snart tömt alla våra reserver och kommer inte kunna köra längre. Det är det sista jag vill men i slutändan finns det inga alternativ. Det kan handla både om indragen och neddragen trafik, säger han.

Enligt Tamsons kan det även bli tal om personalnedskärningar, samt inbromsningar av planerade kollektivtrafiksatsningar.

Kräver besked

Allt hopp står nu till att staten håller fast vid stödet på 3 miljarder kronor till Sveriges kollektivtrafik som aviserades i våras. Trafikverket har fått i uppdrag att fördela dessa medel och betala ut pengarna, men inget är klart än.

– Klockan tickar, men vi får inga besked. Regeringen tycker det är viktigare att lägga miljarder på att rädda flyget, i stället för att kompensera kollektivtrafiken. Allt det vi har sparat försvinner i rask takt, eftersom vi rullar all trafik men inte längre får några biljettintäkter, säger Tamsons.

Moderaterna vill ge mer

Regeringen vill även tillföra ytterligare två miljarder i stöd till kollektivtrafiken under nästa år, något som aviserades i budgeten för 2021. Riksdagen ska besluta om budgeten i december.

Men oppositionspartiet Moderaterna är inte nöjda med regeringens satsning utan vill tillföra ytterligare en miljard kronor. Enligt Elisabeth Svantesson (M), ekonomiskpolitisk talesperson på riksnivå, skulle det för Stockholm och SL innebära 450 miljoner kronor mer, totalt 1,35 miljarder kronor.

– Vi följer den här frågan väldigt noga, och om situationen ändras är vi beredda på andra krisåtgärder. Kollektivtrafiken är oerhört viktig men har påverkats enormt under pandemin, säger hon.