Sedan SL avskaffade Accesskorten 2023 och införde nya, digitala biljettsystem har behovet av att få hjälp över disk minskat radikalt.
Under förra året fick SL:s kundcenter vid Plattan besök av i snitt 42 personer om dagen. I februari 2024 hade det sjunkit ytterligare till ett 30-tal per dag. För några år sedan var siffran den fyrdubbla.
Det gör att kostnaden på cirka 5 miljoner per år inte längre går att motivera, menar SL:s tjänstemän, som i slutet av april tog beslutet att stänga lokalen till sommaren.
"Tidigare fanns ett behov av fysisk support över disk för en rad servicetjänster knutna till biljettsystemet. Efter SL Access slutliga utfasning har behovet helt försvunnit då det nya biljettsystemet är molnbaserat och kan supportas på distans", skriver tjänstemännen i beslutet.
Vad som ska hända med den tomma lokalen är ännu inte klart.
Hänvisas till Centralstationen
Den som ändå vill ha personlig hjälp får i fortsättningen gå till SL:s andra kundcenter som ligger i Centralstationen ett par hundra meter bort, som fortsätter att ha öppet – alternativt fråga en spärrvakt eller något av SL:s mobila kundtjänstteam.
Men beslutet, som presenterades för regionens trafikpolitiker härom veckan, har fått Liberalerna att gå i taket. Nedläggningen riskerar leda till att ännu färre söker personlig hjälp, menar L-politikerna Daniel Adborn och Amelie Tarschys Ingre.
"För många resenärer, särskilt äldre, personer med rörelsenedsättning och turister, innebär detta en tydlig försämring. T-centralen är kollektivtrafikens mest trafikerade knutpunkt och en naturlig plats där många passerar", framhåller de i en motion där de kräver att beslutet ska stoppas.
L: Inte värdigt en huvudstad
– Att lägga ned något som är så uppskattat av såväl stockholmare som turister är ytterligare ett svek mot kollektivtrafikresenärerna. Först har vi sett historiska nedskärningar i busstrafiken i innerstaden och nu minskar även serviceutbudet. Det ska vara lätt att välja kollektivtrafiken, men styret hittar hela tiden nya sätt att göra det svårare. Det är inte värdigt en huvudstadsregion, säger Amelie Tarschys Ingre (L).