De närmaste åren ska över 1 000 nya elbussar sättas in i SL-trafiken. Målet är att kollektivtrafikens klimatpåverkan ska halveras till 2030.

Men det finns ett stort problem. Över 80 procent av världens fordonsbatterier är tillverkade i Kina, där det enligt färska larmrapporter finns en stor risk för tvångsarbete och andra oacceptabla arbetsvillkor.

I de tre stora bussupphandlingar som inleddes under april har SL också höjt kraven på social hållbarhet. Tillverkning i länder som Kina, Egypten och Turkiet går bort, enligt de preliminära upphandlingsdokumenten.

Tillverkas i Turkiet

Det skulle göra att Volvo, som lagt ut tillverkningen av elbusskarosser på en partner i Egypten, stängs ute från upphandlingen.

Scania klarar kraven, men har vissa leverantörer i Kina som påverkas av villkoren. Flera tyska busstillverkare har flyttat tillverkning till Turkiet.

Scania uppger att de kommer att klara kraven, men att de har partnerskap med leverantörer i Kina som påverkas av SL:s nya regler.

Scania uppger att de kommer att klara kraven, men att de har partnerskap med leverantörer i Kina som påverkas av SL:s nya regler.

Ingrid Johansson

Hur många av dagens elbusstillverkare skulle hindras?

– Det är väldigt många. Och det är de stora, säger Johan Wadman, vd för organisationen Svensk Kollektivtrafik.

Trafikföretaget Nobina menar att det bara blir en eller två leverantörer kvar. Konsekvenserna kan bli långtgående:

– För det första finns en risk att du inte får tag på tillräckligt många bussar, vilket gör att man missar klimatmålen. För det andra blir det så liten konkurrens att prisbilden blir mångdubbelt högre, säger David Erixon, presschef på Nobina.

För det tredje – även om det går att hitta godkända leverantörer – är det mycket tveksamt om det går att få till en trafikstart på utsatt datum, menar han.

Hänvisar till sekretessen

Johan Wadman på Svensk Kollektivtrafik, delar alla tre farhågorna.

– Absolut, den risken finns. Det här en stor utmaning för hela branschen. Och vi har ingen färdig lösning, säger han.

Elin Lindström på SL:s pressavdelning vill inte kommentera målkonflikten och hänvisar till upphandlingssekretessen.

– Men det finns elbussar med batterier som är sluttillverkade i länder som inte innebär hög risk för kränkning av mänskliga rättigheter och arbetares rättigheter, exempelvis hos Ebusco och MAN, säger hon.