Först skulle de nya X15p-tågen börja rulla på Roslagsbanan redan 2021.

Det ändrade SL till hösten 2022.

Så blev det inte heller.

Sedan dess har SL inte vågat lova mer.

Nu, efter mer än två års försening, är tågen ännu inte i trafik.

Locket på

Så vad är det som hänt med miljardsatsningen och vad har SL hittills gjort? Mitt i frågade SL, och bad även om att få göra reportage om de efterlängtade tågen, men fick bara ett oväntat korthugget svar.

Ännu har inga passagerare fått kliva på de nya tågen.

Ännu har inga passagerare fått kliva på de nya tågen.

Mostphotos

”Vi har i dag inget nytt vi kan säga om X15p, mer än att vi arbetar aktivt med att lösa det allra sista. Förhoppningsvis kommer vi att kunna ge lite mer besked inom kort” skriver region Stockholms presskommunikatör.

När Mitt i ber presskommunikatören förtydliga sitt svar får vi inget svar.

Inte ens efter ytterligare en vänlig påminnelse.

Skulle tagits i trafik 2021

Som bakgrund beställde Region Stockholm tågen från den schweiziske tillverkaren redan sommaren 2016. De första av totalt 22 tåg levererades hösten/vintern 2020, för tre år sedan.

Då var tongångarna från SL andra och tanken att de skulle sättas i trafik redan 2021.

Sedan dess har de återkommande beskedet från SL och trafikförvalrningen på Region Stockholm varit att tågen håller på att ”provköras” men utan att SL velat gå in på eventuella problem.