Sedan beslutet klubbades om att köpa in 22 nya vagnar till Roslagsbanan har det riktats kritik från både resenärer och den tidigare oppositionen som anser att tågvärdarna behövs på ombord. Men enligt SL kommer tågvärdarna fortfarande att finnas kvar i de gamla vagnarna.

– För de gamla fordonen finns det inga planer på att installera kameror som övervakar på- och avstigning samt att fasa ut ombordpersonal, skriver Andreas Strömberg på SL:s presstjänst i ett mejl.

Kräver underhåll

De kan inte svara på hur många av de gamla vagnarna som faktiskt kommer att användas när de nya väl tas i drift. Men rimligtvis kommer antalet gamla tåg och tågvärdar att minska då de gamla tågen enligt SL, kräver mycket underhåll.

SL menar att beslutet att köra de nya fordonen utan tågvärdar är taget ur ett ekonomiskt perspektiv.

– Besparingen på Roslagsbanan kommer trafikförvaltningen till godo då det nya trafikavtalet är mer kostnadseffektivt än det tidigare avtalet.

Enligt Andreas Strömberg pågår det just nu ytterligare en riskanalys som genomförs av järnvägsföretaget. När den är genomförd hoppas man att den ska visa hur det praktiska enmansarbetet ska utföras av tågföraren.

Kristoffer Tamsons (M), tidigare trafikregionråd var med och tog beslutet om de nya tågen.

Kristoffer Tamsons (M), tidigare trafikregionråd var med och tog beslutet om de nya tågen.

Mikael Andersson

En person som var med och tog beslutet var det tidigare trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M). Via sin pressekreterare låter han meddelade att det inte fanns något politiskt beslut om att helt och hållet slopa tågvärdar på Roslagsbanan.

– I takt med teknisk utveckling och introducering av de nya tågen kommer det dock vara möjligt, menar han.

Han fortsätter:

– Politiker ska heller inte motsätta sig teknisk utveckling som möjliggör mer pengar till trafik och fler satsningar på ökad trygghet.