All trafikledning av bussar, tunnelbanor, pendeltåg, spårvagnar och skärgårdsbåtar sker med hjälp av radio, vilket anses säkrare än att kommunicera via mobilnätet.

Men systemet börjar närma sig sin tekniska livslängd och senast 2032 måste en helt ny teknik vara installerad, intrimmad och klar i tusentals fordon.

Trafikförvaltningen har bestämt sig för att välja samma avancerade system som Försvarsmakten, polisen och räddningstjänsten också är på väg att gå över till – Rakel G2, även kallat The Swedish Emergency Network (SWEN) – som samordnas av Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap, MSB.

Kostnaderna avviker kraftigt

Men att byta ut terminaler i 3 550 fordon är mycket komplext och kommer att ta tre år att genomföra, bedömer Trafikförvaltningen.

För säkerhets skull vill man också köra med dubbel utrustning under ett par år för att säkra en trygg övergång och minimera störningar för trafiken.

Budgeten är idag satt till 301 miljoner kronor, men SL signalerar att kostnaden troligen blir betydligt högre än så.

"Analyser indikerar en utgiftsökning som avviker kraftigt mot beslut på grund av bland annat mycket högre installationskostnader", skriver förvaltningens tjänstemän.

Starta omgående

Samtidigt är det mycket bråttom att komma igång.

"Tidsplanen så pass pressad att vissa aktiviteter inte kan vänta tills allting är färdigutrett utan behöver starta omgående", enligt förvaltningen.

Jon Gustafsson, enhetschef på MSB:s verksamhet för samhällsviktiga kommunikationstjänster, kommenterar att det nya systemet blir viktig förstärkning av Sveriges totalförsvarsförmåga.

MSB: Mycket glädjande

"Kollektivtrafiken är en samhällsviktig funktion både i vardagen men också i kris och ytterst höjd beredskap. Därför tycker vi att det är mycket glädjande att trafikförvaltningen i Stockholms län har för avsikt att att ansluta sig till SWEN".

Detta kommer skapa samverkansmöjligheter mellan fler kollektivtrafikaktörer och andra organisationer vilket stärker Sveriges förmåga att hantera samhällsstörningar, poängterar Jon Gustafsson.