Först läckte Region Stockholm flera gånger om att man var beredd betala 700 miljoner kronor extra för Saltsjöbanans nya tåg – uppåt 2,1 miljarder kronor i stället för 1,4 miljarder kronor. Nu visar det sig att Skoda inte hade några konkurrenter när regionen i tisdags skrev på avtalet värt 1,56 miljarder kronor.
SL bad flera tågleverantörer om anbud – men endast ett som inte höll måttet kom in, enligt Dilara Köylüoglu, samordnare för SL:s ledningsstab.
– Det anbudet bedömdes vara olämpligt i enlighet med upphandlingslagstiftningen, varför trafikförvaltningen beslutade att övergå från ett förhandlat förfarande med föregående annonsering till ett förhandlat förfarande utan föregående annonsering. I det nya förfarandet bjöds Skoda in, vilka också beslutade att lämna ett anbud. Det lämnade anbudet från Skoda antogs.
Vad tänker ni om att Skoda fick uppdraget utan någon konkurrens?
– Skodas anbud uppfyller samtliga krav som trafikförvaltningen ställt och bedömning är att Skoda har lämnat ett konkurrenskraftigt anbud.
Saltsjöbanans nya tåg ska börja köra vid årsskiftet 2029–2030.
SL
”Bananregion”
Tågen ska ersätta de över 50 år gamla vagnarna på Saltsjöbanan. Men inte 2028 som planerat utan först vid årsskiftet 2029–2030, enligt avtalet.
Oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) är kritisk.
– Region Stockholm har redan avslöjats som bananregion i samband med den här upphandlingen. Att det nu adderas ytterligare tvivel imponerar inte.
Moderaterna kräver att trafikförvaltningen vid nästa möte i trafiknämnden förklarar hur läckorna och den uteblivna konkurrensen har påverkat upphandligen.
– Att det saknas konkurrens i en viktig upphandling är ytterst en förtroendefråga för Region Stockholm. Saknas konkurrens saknas också vilja att delta i regionens upphandlingar, säger Kristoffer Tamsons.
Ifrågasätter pris och tidplan
Han ifrågasätter om skattebetalarnas pengar har använts på bästa sätt.
– Ytterst måste ansvarigt trafikregionråd, Jakop Dalunde, säkerställa att Nackaborna får bästa tänkbara vagnar till bästa tänkbara pris utan några som helst tvivel på omständigheterna, säger Kristoffer Tamsons.
Men avtalet på 1,56 miljarder är billigare än de 2,1 miljarder som regionen var beredd att betala?
– Det är bra menar vi. Men kvarstår gör ju frågan om konkurrens hade inneburit något annat pris eller tidtabell!
Mitt i har sökt trafikförvaltningen och trafikregionrådet Jakop Dalunde (MP) för kommentarer.