SL har tecknat ett nytt avtal som innebär att 300 elbussar ska ut i trafiken mellan 2023 och 2033. Avtalet är värt 12,7 miljarder.

Elbussprånget är en del av SL:s elektriferingsmål. Ett mål som har höjts från att det skulle finnas 30 till 70 procent elbussar 2030 till att det nu ska finnas 50 till 80 procent elbussar till 2030. 2035 ska alla bussar vara eldrivna.

”Det nya normala”

– Vi ser att man kan få in bussarna tidigare än vi trott och därför har målet skruvats upp. Fordonstillverkare och busschaufförer ser på elbuss som det nya normala. Det känns kul att kunna göra en så tydlig och konkret satsning, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

Det är mycket att tänka på för att satsningen ska bli bra. Bland annat behöver man tänka på var elen som bussarna laddas med kommer ifrån.

– En utmaning vi ser när det gäller elektrifieringen är att hitta bra och billig miljövänlig el. Den måste räcka till alla, inte bara till SL. Det vi tankar med är tydligt miljömärkt och ursprungsmärkt så att vi vet att det är bra miljökvalitet.

För de första 190 bussarna vet SL att bussarna och elen räcker till.

– Första steget är uppsäkrat. Men vi måste ligga på för att säkra framåt också.

Går tystare

Bussarna kommer att laddas i SL:s depåer.

– Vi laddar bussarna när dem inte behövs ute och på natten. På natten är elen som billigast. Vi behöver få så mycket el som möjligt för pengarna, säger Kristoffer Tamsons.

SL ser att det inte bara är för miljön som elbussarna är en fördel.

– Det blir tystare för människorna också.