I dag rullar 13 nya tåg av modellen X15p på Roslagsbanan. Men snart ser det ut att bli fler – två år efter att de första togs i bruk. Även det efter år av förseningar.
SL har beställt tio nya tåg för en miljard kronor, skriver nyhetssajten Railtech. SL planerar kunna sätta de nya fordonen i drift under 2028.
Överenskommelsen mellan SL och trafiktillverkaren Stadler innebär också att SL kan komma att köpa in ytterligare tåg. Upp till 31 stycken.
De nya tågen
Det första tåget X15p-tåget från schweiziska Stadler levererades 2020. Hösten 2022 uppgav SL att de nya tågen skulle börja trafikera Roslagsbanan, men så blev det inte.
De nya tågen ska successivt ersätta de mer än 30 år gamla X10p-tågen som, enligt Region Stockholms trafikförvaltning, redan passerat sin ”tekniska livslängd”.
En plan är att slakta de första X10p-tågen som tas ur trafik för att på så vis få reservdelar så att man kan hålla de övriga X10p-tågen rullande de närmaste sju åren tills samtliga gamla tåg bytts ut.
Fakta: Region Stockholm/Mitt i