Minst fem timmar varje dygn, året runt, arbetar ett team från Stockholms Stadsmission ute i kollektivtrafiken med att söka upp och hjälpa hemlösa, psykiskt sjuka, missbrukare och andra utsatta grupper.
– Vår expertis är att jobba med människor som står väldigt, väldigt långt utanför samhället. Och jag vet att det vi gjort tillsammans har betytt väldigt mycket för många, säger Tanja Küller, områdeschef inom Stockholms Stadsmission.
– Med vårt varumärke har vi kunnat stå för ett mer avväpnande sätt att möta människor, säger Tanja Küller på Stockholms Stadsmission.
Camilla Lindqvist
Sedan 2020 har verksamheten till hälften bekostats av SL, som bidragit med drygt 2,7 miljoner kronor om året.
Genom samarbetet – ett så kallat IOP (Idéburet offentligt partnerskap) – har Stadsmissionen även utbildat SL:s trygghetspersonal i hur man bäst bemöter den här målgruppen.
Men den sista oktober, när nuvarande avtal löper ut, dras pengarna in. SL meddelade efter sommaren att man vill utvärdera IOP-modellen och därför inte förnyar några sådana upplägg innan frågan är utredd.
Utan förvarning
Beskedet kom enligt Tanja Küller utan någon förvarning.
– Så sent som i våras fick vi tvärtom signalen att de var mycket nöjda och att det borde utökas. Det här är ett enormt bakslag. Och oroande att vi inte heller har hört något om vilka som tar över eller hur de nu ska jobba med uppgiften, säger hon.
Moderaterna i både Stockholms stad och Region Stockholm har reagerat på beskedet och kräver att SL:s stöd till Stadsmissionen ska fortsätta.
Andrea Hedin (M) och Kristoffer Tamsons (M) vill att SL ändrar sig.
Pressbild Moderaterna
–Socialdemokraterna sviker de mest utsatta när man avslutar samarbetet. Stadsmissionen har varit en ovärderlig pusselbit i trygghetsarbetet i kollektivtrafiken och en trygg famn för människor i hemlöshet och utsatthet, säger oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M).
Andrea Hedin (M), oppositionsborgarråd i Stadshuset varnar för hur beslutet riskerar att öka trycket på en redan tungt belastad socialtjänst.
MP: Lika mycket resurser
Jakop Dalunde (MP), tillträdande trafikregionråd, kommenterar att det "fortsatt är prioriterat att jobba med att öka tryggheten och värna utsatta grupper i kollektivtrafiken", men att formerna för samverkan behöver utvärderas.
– Vi kommer att säkerställa att lika mycket resurser går till den här sortens insatser, lovar han.
Tanja Küller framhåller att uppsökarna inte bara gör nytta för de mest utsatta, utan även innebär en trygghet för anhöriga och för medpassagerare. Hon vill inte utesluta att det går att lösa på andra sätt.
– Men vi vet att många utsatta tycker det är svårt att vända sig till ett klassiskt vaktbolag. Med vårt varumärke har vi kunnat stå för ett mer avväpnande sätt att möta människor. Vi står för en inkluderande trygghet, som är något annat än att bara jobba med säkerhet, säger hon.