SL genomför just nu nedskärningar på busstrafiken i hela regionen motsvarande runt 350 miljoner kronor.

Ett 20-tal busslinjer har redan lagts ner och i innerstaden ska en femtedel av trafiken bantas bort nu till sommaren.

Samtidigt har SL gjort en kortsiktig, dyr direktupphandling av busstrafiken i Nacka-Värmdö, Söderort, Huddinge och Botkyrka som äter upp hela besparingen – och mer därtill.

840 miljoner extra

Enligt siffror som Mitt i har begärt fram betalar SL mellan april 2023 och januari 2025 cirka 840 miljoner extra för dessa bussavtal, jämfört med vad man egentligen skulle ha betalat vid en normal upphandling.

Bussbolaget som får extrapengarna – Keolis – är dessutom samma bolag som har orsakat fördyringen. Genom att överklaga gång på gång har Keolis kunnat blockera Nobinas vinnande anbud från att träda i kraft under nästan två år.

Nu är den rättsliga tvisten avklarad och de långsiktiga kontrakten med Nobina påskrivna. Men det blir först i januari/februari 2025 som SL blir löst från de dyra, tillfälliga avtal som man tecknat med Keolis under tiden.

"Kunde undvikit besparingar"

David Erixon, kommunikationschef på Nobina, kallar situationen "unik", eftersom den har pågått så länge.

– Det handlar om mycket pengar som hade kunnat göra större nytta för att undvika nedskärningar, säger han.

Ann-Sofie Myrén, kommunikatör på Keolis, förklarar bolagets agerande.

"Vi är medvetna om de ekonomiska konsekvenserna, men vi bedömde att de potentiella långsiktiga fördelarna med en rättvis upphandlingsprocess övervägde dessa omedelbara kostnader", skriver hon.

Andra lösningar fanns

Men andra lösningar fanns, menar David Erixon på Nobina.

– Vi har ända sedan hösten 2021 erbjudit oss att starta trafiken i linje med vårt avtal, säger han.

Så varför valde inte SL den billigare vägen? Enligt Andreas Strömberg, presschef på SL, fanns det juridiska hinder, kopplade till de krav som Nobina ställde.

Dessutom menar trafikförvaltningen att Nobina inte hade kunnat få fram bussar tillräckligt snabbt. Men detta stämmer inte, hävdar David Erixon.

– Vi hade absolut kunnat lösa det, genom att bland annat låna in fordon från våra andra trafikområden, säger han.

"Ledarskap saknas"

Samuel Stephan, SD-politiker i Trafiknämnden tycker att frågan har hanterats illa.

– Bristen på fordon är något som hela branschen brottas med men är inte en anledning till att inte kunna starta trafiken tidigare. Politiskt ledarskap har saknats i denna process, säger han.