Skyddsombuden förlorade. Politikerna som avskaffade tågvärdarna vann.

Förvaltningsrätten har nu slagit fast att det inte finns tillräckliga skäl för att förbjuda ensambemanning på pendeltågen – och att det alltså är okej att fortsätta köra pendeln utan tågvärdar ombord.

Visserligen tyder mycket på att lokförarna har fått det otryggare och stressigare. Men det beror snarare på bristande rutiner och dåligt genomförande av reformen, än på det förändrade arbetssättet i sig, enligt domstolen.

Ändrade scheman

Många av de brister som skyddsombuden pekar på skulle kunna åtgärdas med hjälp av ändrade arbetsscheman, tekniska justeringar och ergonomiska förbättringar, menar Förvaltningsrätten.

Sedan tågvärdarna började avvecklas inom pendeltågtågstrafiken förra vintern har de fackliga skyddsombuden slagits hårt för att stoppa förändringen, bland annat genom att utlysa skyddsstopp i trafiken den 24 april 2023.

Nuru Magram, huvudskyddsombud för ST Pendeln, är en av dem som överklagat till Förvaltningsrätten.

Nuru Magram, huvudskyddsombud för ST Pendeln, är en av dem som överklagat till Förvaltningsrätten.

När Arbetsmiljöverket ett par dagar senare hävde stoppet och lät MTR återuppta trafiken överklagade skyddsombuden till Förvaltningsrätten. Men det hjälpte alltså inte.

Ger skyddsombuden rätt

Ändå ger domstolen de fackliga skyddsombuden rätt på ett antal punkter. Vid olyckor, påkörningar och evakueringar skulle dubbelbemanning bidra till minskad oro för lokförarna och ett snabbare psykosocialt omhändertagande, menar Förvaltningsrätten.

Men dubbelarbete framstår ändå inte som "nödvändigt för att lokförarna ska kunna få tillräckligt stöd vid otrygga situationer", enligt beslutet.

– Vi är besvikna och chockade. Man fortsätter att äventyra säkerheten för resenärerna. De här myndigheterna kommer att stå med ansvaret den dagen någonting händer, kommenterar Nuru Magram, huvudskyddsombud på ST Pendeln.

Erkänner pendeltågsmiss: "Borde förankrat med lokförarna"

En del av pendelkaoset 2023 kunde ha undvikits om vi hade pratat mer med lokförarna. Det medgivandet gör nu regionrådet Anton Fendert (MP): "Det behövs ett mer inlyssnande ledarskap", erkänner han.

I en inspelad intervju med aktionsgruppen Pendeltågsupproret från mitten av februari lägger trafikregionrådet Anton Fendert (MP) det mesta av skulden på tågoperatören MTR.

– Utvärderingen visar att operatören inte på ett tillräckligt sätt har säkerställt att det finns en förankring hos lokförarna i den här förändringen med att ta bort tågvärdarna, förklarar Fendert i videon.

Lite mer självkritisk

Resultatet är välkänt: förvärrad lokförarbrist, tiotusentals inställda tåg och en avgrundsdjup förtroendekris för hela pendeltågstrafiken.

– Det lär vi oss av framöver, att vi måste ställa tydligare krav på dem som kör pendeltågen, att den här typen av förändringar ska vara förankrade i mycket större utsträckning hos medarbetarna, tillade Fendert.

Men när Mitt i följer upp för att höra hur Fendert ser på sitt eget ansvar blir tonläget lite mer självkritiskt. I ett skriftligt svar till tidningen utvecklar han:

"Tar med oss detta"

"Behovet av att förankra förändringen hos personalen är något jag och Mittenkoalitionen tar med oss. Vi behöver säkerställa dialog med alla de som är med och får SL-trafiken att rulla, och då behövs ett mer inlyssnande ledarskap"

Anton Fendert gör den historiska jämförelsen med en liknande förändring i tunnelbanetrafiken för 50 år sedan, som också väckte starka reaktioner.

"Med den erfarenheten i ryggen ser jag att vi hade kunnat förbereda oss bättre och verkligen säkrat en bättre dialog med alla inblandade", skriver han.

Fendert påminner om att hela pendelkaoset inte kan skyllas på tågvärdsavvecklingen: Eftersatt tågunderhåll, trasiga växlar och en nationell lokförarbrist har "påverkat och förstärkt varandra på ett väldigt olyckligt sätt", understryker han.

Inga tågvärdar

Den 3 mars tar SJ över pendeltågstrafiken från MTR. Från och med övertagandet skjuter SL till 75 miljoner extra per år för att återupprätta förtroendet för pendeltågen. Bland annat ska det bli mer synlig personal ombord.

De avvecklade tågvärdarna kommer dock inte tillbaka, gör Anton Fendert klart. De konkreta förändringarna ska nu tas fram i samarbete med SJ, med utgångspunkt i den gjorda utvärderingen.

"Dialog med arbetstagarorganisationer och andra berörda aktörer kommer också att vara underlag för att identifiera åtgärder för en tryggare, säkrare och bättre fungerande pendeltågstrafik", meddelar trafikregionrådet.

Då behövs ett mer inlyssnande ledarskap

Det behövs ett mer inlyssnande ledarskap, erkänner trafikregionrådet Anton Fendert (MP).

Det behövs ett mer inlyssnande ledarskap, erkänner trafikregionrådet Anton Fendert (MP).

Johanna Wallén

Erkänner pendeltågsmiss: Vi borde ha förankrat med lokförarna

Anton Fenderts (MP) självkritik om pendeltågskaoset: "Behövs ett mer inlyssnande ledarskap"

SL: Avvecklingen av tågvärdarna gick bra

Kamerorna på pendeltågen behöver trimmas. Och lokförarnas arbetsmiljö kan bli bättre. Men på det hela taget har avvecklingen av tågvärdarna gått enligt planen, anser Trafikförvaltningen i en utvärdering.

Nästan 40 000 pendeltågsavgångar ställdes in förra året. En fjärdedel av lokförarna valde att sluta och resenärernas nöjdhetssiffror föll som en sten.

Allt detta sammanfaller tidsmässigt med den stora reform som sjösattes i december 2022: tågvärdarna togs bort och lokförarna fick ansvaret för att bevaka säkerheten vid dörrarna med hjälp av nyinstallerad kamerateknik.

För kritikerna är sambandet solklart. Många lokförare vägrade köra utan tågvärdar av säkerhetsskäl. Trafikoperatören MTR har medgett att lokförarbristen förvärrats av reformen.

"Projektmålen har uppnåtts"

Men regionens trafikförvaltning, som nu har kommit med sin utvärdering, gör ingen sådan koppling. "Projektmålen har uppnåtts och realiserats", sammanfattar förvaltningen som är huvudman för SL.

Kamera- och montitorutrustningen "uppfyller de fastställda säkherhetskraven", samtidigt som den "möjliggör en effektivisering av pendeltågsverksamheten."

Vissa saker behöver fortsätta att utvecklas så snart den nya operatören SJ tar över i mars.

Kamerorna behöver bättre tätning mot snö och is, vilket SJ får i uppgift att lösa framöver. foto: Privat

Kamerorna behöver bättre tätning mot snö och is, vilket SJ får i uppgift att lösa framöver. foto: Privat

Pendeltågsupproret

Det gäller bland annat kameratekniken, som behöver tätas för att klara snön bättre. Utryckningstiderna kan behöva förbättras för de mobila stödteam som ska hjälpa lokförarna vid allvarliga händelser.

Hållbarare arbetsmiljö

Enligt flera vittnesmål har det ibland tagit 40 minuter innan hjälpen varit på plats – fast MTR hävdar att man i snitt håller sig till de utlovade 10 minuterna.

SJ och Trafikförvaltningen ska även se över hur man kan "förstärka den upplevda tryggheten hos lokförarna", vilket ska inkludera att "säkerställa en hållbarare arbetsmiljö".

Företrädare för uppropet "Rör inte min tågvärd" är kritiska mot att de fackliga skyddsombuden inte blev inbjudna till utvärderingen, vilket tidigare hade utlovats.

Anna Sehlin, trafikpolitisk talesperson för Vänsterpartiet, tycker inte att rapporten tar tillräcklig hänsyn till lokförarnas invändningar när det gäller säkerheten.

Beslutet att ta bort tågvärdarna förklarar stora delar av det gångna årets pendeltågskaos, anser Anna Sehlin (V), oppositionsråd i Region Stockholm

Beslutet att ta bort tågvärdarna förklarar stora delar av det gångna årets pendeltågskaos, anser Anna Sehlin (V), oppositionsråd i Region Stockholm

Anna Drvnik

– Det känns inte som att de riktiga lärdomarna har följt med. De bortser helt från de inställda tågen, förtroendeglappet och de personella konsekvenserna. De lägger inte ihop A och B, säger hon.

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) framhöll under en fullmäktigedebatt på tisdagen att det nya systemet kan behöva utvecklas, men att det ändå fungerar.

– Jag motsätter mig att det skulle vara betydligt bättre ur säkerhetssynpunkt att ha tågvärd på tåget. Säkerheten kan garanteras, enligt de utredningar som gjorts. Vi har följt alla lagar och regler, sa Anton Fendert.

Anton Fendert (MP), trafikregionråd, anser inte att tågvärdarna behövs för säkerheten ombord.

Anton Fendert (MP), trafikregionråd, anser inte att tågvärdarna behövs för säkerheten ombord.

Pekka Pääkkö

Pendeltågsreformen sparar pengar

Kameror och monitorer har köpts in för 293 miljoner kronor, efter ett beslut som togs i Trafiknämnden i juni 2021.

De minskade personalkostnaderna kommer att ge besparingar på sammanlagt 2,6 miljarder över de närmaste 20 åren.

Alla 304 tågvärdar har avvecklats under 2023. 295 av dem har tackat ja till nya tjänster.

Under 2023 ställdes sammanlagt 39 519 pendeltågsavgångar in, mot 15 144 året innan.

Källa: Trafikförvaltningen

Pendeltågskrisen sammanfaller i tid med att tågvärdarna avvecklades. Men SL vill inte se något sådant samband.

Pendeltågskrisen sammanfaller i tid med att tågvärdarna avvecklades. Men SL vill inte se något sådant samband.

Stefan Källstigen

SL: Avvecklingen av tågvärdarna gick enligt planen

"Projektmålen har uppnåtts" ✔ Kritik: De lägger inte ihop A och B ✔ Fendert (MP): "Inte säkrare med tågvärd ombord"