Nästan 40 000 pendeltågsavgångar ställdes in förra året. En fjärdedel av lokförarna valde att sluta och resenärernas nöjdhetssiffror föll som en sten.

Allt detta sammanfaller tidsmässigt med den stora reform som sjösattes i december 2022: tågvärdarna togs bort och lokförarna fick ansvaret för att bevaka säkerheten vid dörrarna med hjälp av nyinstallerad kamerateknik.

För kritikerna är sambandet solklart. Många lokförare vägrade köra utan tågvärdar av säkerhetsskäl. Trafikoperatören MTR har medgett att lokförarbristen förvärrats av reformen.

"Projektmålen har uppnåtts"

Men regionens trafikförvaltning, som nu har kommit med sin utvärdering, gör ingen sådan koppling. "Projektmålen har uppnåtts och realiserats", sammanfattar förvaltningen som är huvudman för SL.

Kamera- och montitorutrustningen "uppfyller de fastställda säkherhetskraven", samtidigt som den "möjliggör en effektivisering av pendeltågsverksamheten."

Vissa saker behöver fortsätta att utvecklas så snart den nya operatören SJ tar över i mars.

Kamerorna behöver bättre tätning mot snö och is, vilket SJ får i uppgift att lösa framöver. foto: Privat

Kamerorna behöver bättre tätning mot snö och is, vilket SJ får i uppgift att lösa framöver. foto: Privat

Pendeltågsupproret

Det gäller bland annat kameratekniken, som behöver tätas för att klara snön bättre. Utryckningstiderna kan behöva förbättras för de mobila stödteam som ska hjälpa lokförarna vid allvarliga händelser.

Hållbarare arbetsmiljö

Enligt flera vittnesmål har det ibland tagit 40 minuter innan hjälpen varit på plats – fast MTR hävdar att man i snitt håller sig till de utlovade 10 minuterna.

SJ och Trafikförvaltningen ska även se över hur man kan "förstärka den upplevda tryggheten hos lokförarna", vilket ska inkludera att "säkerställa en hållbarare arbetsmiljö".

Företrädare för uppropet "Rör inte min tågvärd" är kritiska mot att de fackliga skyddsombuden inte blev inbjudna till utvärderingen, vilket tidigare hade utlovats.

Anna Sehlin, trafikpolitisk talesperson för Vänsterpartiet, tycker inte att rapporten tar tillräcklig hänsyn till lokförarnas invändningar när det gäller säkerheten.

Beslutet att ta bort tågvärdarna förklarar stora delar av det gångna årets pendeltågskaos, anser Anna Sehlin (V), oppositionsråd i Region Stockholm

Beslutet att ta bort tågvärdarna förklarar stora delar av det gångna årets pendeltågskaos, anser Anna Sehlin (V), oppositionsråd i Region Stockholm

Anna Drvnik

– Det känns inte som att de riktiga lärdomarna har följt med. De bortser helt från de inställda tågen, förtroendeglappet och de personella konsekvenserna. De lägger inte ihop A och B, säger hon.

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) framhöll under en fullmäktigedebatt på tisdagen att det nya systemet kan behöva utvecklas, men att det ändå fungerar.

– Jag motsätter mig att det skulle vara betydligt bättre ur säkerhetssynpunkt att ha tågvärd på tåget. Säkerheten kan garanteras, enligt de utredningar som gjorts. Vi har följt alla lagar och regler, sa Anton Fendert.

Anton Fendert (MP), trafikregionråd, anser inte att tågvärdarna behövs för säkerheten ombord.

Anton Fendert (MP), trafikregionråd, anser inte att tågvärdarna behövs för säkerheten ombord.

Pekka Pääkkö

Blixtinkallat möte om olagligt pendelbeslut

Förvaltningsrätten dömde ut SL-chefens beslut om tågvärdarna som olagligt. Nu vill regionstyret blixtsnabbt göra om beslutet så att det blir rätt – utan att ändra något i sak. "Ett haveri", tycker motståndarna.

Imorgon, torsdag, håller Trafiknämnden i Region Stockholm ett extrainkallat möte med ett enda syfte: politikerna ska formellt bekräfta det beslut som SL-chefen tog förra våren om att fortsätta avvecklingen av tågvärdarna på pendeln.

Bakgrunden är att Förvaltningsrätten i en dom den 29 januari meddelade att beslutet "inte hade kommit till på lagligt sätt", eftersom SL-chefen David Lagneholm inte hade rätt att ta beslutet på egen hand.

Oklara konsekvenser

De praktiska konsekvenserna av domen har dock varit oklara. Beslutet att avveckla tågvärdarna är redan verkställt och en fullständig återgång kan i praktiken vara omöjlig, konstaterar trafikförvaltningen.

SL:s jurister har nu efter visst funderande föreslagit att politikerna helt enkelt ska ta samma beslut en gång till – och därmed undanröja det formfel som domstolen hängt upp sig på.

I den uppkomna situationen bör detta räcka för att åtgärda olagligheten, anser trafikförvaltningen.

"Politiskt trafikhaveri"

Men hanteringen väcker stark kritik från dem som kämpat för att rädda kvar tågvärdarna. "En skandal", anser ledningen för Seko Pendelklubben Rainer Andersson och Susann Högye:

"Om det i morgon tas ett beslut om att i efterhand godkänna Lagneholms olagliga beslut är det endast för att dölja det politiska trafikhaveriet som trafiknämnden i högsta grad är ansvarig för", skriver de i ett öppet brev.

SD och V protesterar

Inför torsdagens sammanträde har Sverigedemokraterna anmält sin reservation:

– Beslutet att avskaffa tågvärdarna och ersätta dem med kameror är inte bara felaktigt utan farligt. Vi kommer inte att ställa oss bakom beslutet när stockholmarna lider av konsekvenserna, säger Samuel Stephan (SD).

Vänsterpartiet går också emot majoritetens linje och kräver att "ombordpersonal med spårbehörighet nu snarast återinförs i pendeltågstrafiken för att trygga säkerheten för resenärer och personal"

Fendert: Bred politisk förankring

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) kommenterar skriftligt att syftet med extranämnden är "att samtliga politiska partier ska få ta ställning till om vi ska överklaga förvaltningsrättens dom eller om vi retroaktivt ska bekräfta Trafikförvaltningens beslut."

Anton Fendert (MP), trafikregionråd.

Anton Fendert (MP), trafikregionråd.

Petter Beckman

"Det fanns och finns bred politisk förankring i grundfrågan, men självklart ska vi också se till att beslutsprocessen är rätt. Det är vad detta handlar om och inget annat", skriver han.

Vad handlar det om?

Den 20 februari 2023 gav SL-chefen David Lagneholm pendeloperatören MTR grönt ljus att återuppta avvecklingen av tågvärdarna.

Avvecklingen, som hade inletts under hösten 2022, hade då varit pausad under ett par veckor – eftersom den politiska majoriteten (S, MP och C) hade lovat sina väljare att frågan skulle utredas ytterligare en gång innan man gick vidare.

Utredningen gjordes i rekordfart, slutsatsen blev att allting var i sin ordning och att lagarna hade följts.

Men motståndarna tyckte att utredningen gick allt för mycket på MTR:s version och har i efterhand lagt fram eget material som ifrågasätter regionstyrets slutsatser.

Källa: Mitt i

Förvaltningsrätten anser att beslutet att fortsätta avveckla tågvärdarna inte togs på lagligt sätt.

Förvaltningsrätten anser att beslutet att fortsätta avveckla tågvärdarna inte togs på lagligt sätt.

Johan Sjölund

Blixtinkallat möte om olagligt pendelbeslut

Regionstyret vill blixtsnabbt göra om beslutet att fortsätta avveckla tågvärdarna så att det blir rätt – utan att ändra något i sak ✔ "Ett haveri", tycker motståndarna.