I en inspelad intervju med aktionsgruppen Pendeltågsupproret från mitten av februari lägger trafikregionrådet Anton Fendert (MP) det mesta av skulden på tågoperatören MTR.

– Utvärderingen visar att operatören inte på ett tillräckligt sätt har säkerställt att det finns en förankring hos lokförarna i den här förändringen med att ta bort tågvärdarna, förklarar Fendert i videon.

Lite mer självkritisk

Resultatet är välkänt: förvärrad lokförarbrist, tiotusentals inställda tåg och en avgrundsdjup förtroendekris för hela pendeltågstrafiken.

– Det lär vi oss av framöver, att vi måste ställa tydligare krav på dem som kör pendeltågen, att den här typen av förändringar ska vara förankrade i mycket större utsträckning hos medarbetarna, tillade Fendert.

Men när Mitt i följer upp för att höra hur Fendert ser på sitt eget ansvar blir tonläget lite mer självkritiskt. I ett skriftligt svar till tidningen utvecklar han:

"Tar med oss detta"

"Behovet av att förankra förändringen hos personalen är något jag och Mittenkoalitionen tar med oss. Vi behöver säkerställa dialog med alla de som är med och får SL-trafiken att rulla, och då behövs ett mer inlyssnande ledarskap"

Anton Fendert gör den historiska jämförelsen med en liknande förändring i tunnelbanetrafiken för 50 år sedan, som också väckte starka reaktioner.

"Med den erfarenheten i ryggen ser jag att vi hade kunnat förbereda oss bättre och verkligen säkrat en bättre dialog med alla inblandade", skriver han.

Fendert påminner om att hela pendelkaoset inte kan skyllas på tågvärdsavvecklingen: Eftersatt tågunderhåll, trasiga växlar och en nationell lokförarbrist har "påverkat och förstärkt varandra på ett väldigt olyckligt sätt", understryker han.

Inga tågvärdar

Den 3 mars tar SJ över pendeltågstrafiken från MTR. Från och med övertagandet skjuter SL till 75 miljoner extra per år för att återupprätta förtroendet för pendeltågen. Bland annat ska det bli mer synlig personal ombord.

De avvecklade tågvärdarna kommer dock inte tillbaka, gör Anton Fendert klart. De konkreta förändringarna ska nu tas fram i samarbete med SJ, med utgångspunkt i den gjorda utvärderingen.

"Dialog med arbetstagarorganisationer och andra berörda aktörer kommer också att vara underlag för att identifiera åtgärder för en tryggare, säkrare och bättre fungerande pendeltågstrafik", meddelar trafikregionrådet.