Stäng Centralbron när Förbifart Stockholm öppnar. Det är ett förslag från Skönhetsrådet som Henrik Nerlund, sekreterare och kanslichef, har presenterat i en debattartikel i SvD.
Ett av syftena med vägen är att avlasta Essingeleden och innerstaden, genom en ny koppling mellan nord och syd. Enligt Henrik Nerlund ska man inte fortsätta ”bjuda in” trafiken i stan genom Centralbron när förbifarten är klar.
– Centralbron passerar genom kanske den mest känsliga kulturmiljön vi har i Stockholm. Vill man ha effekten av Förbifart Stockholm, måste man stänga Centralbron.
Han menar att trafiklederna skär som ett sår genom Gamla stan och Riddarholmen.
– Ingen skulle föreslå en sexfilig motorväg genom ett så känsligt område i dag. Tittar man på äldre bilder av Riddarholmskanalen ser man att det tidigare var en väldigt fin och trevlig miljö.
Flygfoto över Riddarholmen och Stockholms stadshus 1920, när bara tågbron fanns. Centralbron stod helt klar 47 år senare.
Okänd, Wikimedia Commons
– När jag har kollegor på besök från andra länder är de imponerade av Stockholm och Gamla stan. Men de ställer alltid samma fråga: "Varför byggde ni en motorled genom det här området?"
Måste göras samtidigt
Enligt Henrik Nerlund kan den nya genomfartsleden ta den yttre trafiken från Essingeleden, och den centrala trafiken leds då dit.
Skönhetsrådet tror att det är fullt möjligt att genomföra, så länge bron stängs av samtidigt som Förbifarten öppnar. Henrik Nerlund ser det som en engångsmöjlighet.
– Om man väntar kommer trafiken att öka. Ju mer trafikyta man skapar i en stad, desto mer trafik kommer man att få. Därför är det så viktigt att stänga av de värsta lederna om man inte vill ha mer trafik. Gör man det inte när förbifarten öppnar blir det jättesvårt att göra det senare.
Henrik Nerlund är sekreterare och kanslichef för Skönhetsrådet i Stockholms stad.
Stefan Källstigen
Henrik Nerlund pekar på liknande projekt i andra länder. Bland annat i Oslo, där E18 flyttades ner i tunnlar 2011 och gjorde plats för ett nytt område där Oslooperan ligger i dag, samt i Paris där motorleden längs Seines ena sida gjordes om till ett promenadstråk 2016.
– Man får saker när man tar bort trafikleder: Dels plats att promenera och njuta, dels rent ekonomiska värden som turism, restauranger och plats för kultur.
Nyfikenhet
Sedan debattartikeln publicerades har Skönhetsrådet fått en hel del reaktioner, bland annat från politiker. Henrik Nerlund upplever att det finns en nyfikenhet för förslaget och att de flesta är positiva.
– Naturligtvis har vi också fått lite negativa reaktioner. En tanke med förslaget är att öppna upp för ett annat sätt att tänka. Det finns vissa som har sagt att alla leder behövs för att det redan är svårt att komma fram, men då har man den gamla bilden av att det behövs byggas mer för att ta bort trängseln. Jag förstår att det är lätt att tänka så, men det blir mer trängsel när man bygger fler vägar.
Centralbron byggdes i etapper. Bilden är tagen år 1956.
Inez Bergman/Wikimedia Commons
Kommer inte trafiken att ledas om till andra delar av innerstaden, som Slussen?
– Som vi ser det är det fullt möjligt att ersätta en kapacitet med en annan. Jag tror att väldigt många kommer att välja Essingeleden i stället för att åka genom stan, när Förbifart Stockholm tar den yttre trafiken.
– Det krävs en hel del utredande, men det finns tid för det. Tillfället är alldeles för bra för att bara rinna ut i sanden.