Det är ingen rusning vid rusningstid i den lilla tunneln under Enskede gårds tunnelbanestation, en onsdagseftermiddag i slutet av augusti. När tunnelbanetågen stannar strömmar det till människor, men ganska snart blir det rätt folktomt igen. Förutom villor finns bland annat den nyrenoverade skolan Betty Petterssons gymnasium här. Den smygstartade förra läsåret men hade invigning förra veckan.

När blå tunnelbanelinje till söderort tas i bruk 2030 försvinner både Enskede gårds och Globens stationer. De ersätts av nya t-banestationen Slakthusområdet, vars ena nedgång vid Rökerigatan kommer att ligga väldigt nära Globens i dag befintliga.

Men hur blir det för grannarna i Enskede gård när stationen försvinner? Lite längre att gå bara, eller försvinner en del av områdets identitet?

– Jag vet inte vad det kommer att betyda för området, men jag tror att bostadspriserna kan påverkas. Det är synd att stationen tas bort. Jag bodde här tidigare men har flyttat till Högdalen. Ibland promenerar jag hit, säger Josefine Azizi, som Mitt i möter på Palmfeltsvägen utanför stationen.

Klaes Hansson, 87, Enskede gård: "Jag känner väl till att stationen ska bort, men oroar mig inte alls. Det blir nog en del tårar hos en del, men när den väl försvinner är jag så gammal. Då kommer jag ändå ha behov av färdtjänst. Det är många unga som flyttar hit, de anpassar sig".

Klaes Hansson, 87, Enskede gård: "Jag känner väl till att stationen ska bort, men oroar mig inte alls. Det blir nog en del tårar hos en del, men när den väl försvinner är jag så gammal. Då kommer jag ändå ha behov av färdtjänst. Det är många unga som flyttar hit, de anpassar sig".

Mimmi Epstein

Oviss framtid

På samma gata ligger Enskede gårds kiosk. När Mitt i sticker in huvudet och frågar hur det blir med den om sju år får vi svaret att de inte vet. Oklart.

Caroline Glad, 59, Bromma: "Jag jobbar i Årsta park sedan flera år och brukar ta tunnelbanan till Enskede gård. Det är en trevlig väg att gå. För mig innebär det här att jag kommer att hoppa av vid Slakthusområdet eller välja att ta tvärbanan i stället".

Caroline Glad, 59, Bromma: "Jag jobbar i Årsta park sedan flera år och brukar ta tunnelbanan till Enskede gård. Det är en trevlig väg att gå. För mig innebär det här att jag kommer att hoppa av vid Slakthusområdet eller välja att ta tvärbanan i stället".

Mimmi Epstein

Vad som ska hända med spårområdet, både här och vid Globen, är inte heller bestämt. Under året utreder regionen och kommunen hur spåren ska avvecklas. Tills det är gjort kan Stockholms stad inte planera konkret. Men man vill använda ytorna till "bebyggelse och övergångar" för att binda ihop de olika områdena bättre med varandra.

Aristide Bonnevier Ngabissio, 40, Enskede gård (regionpolitiker för S men svarar som privatperson): "Det blir lite längre för oss att gå till tunnelbanan. Närmaste station blir Sockenplan. Det är inga superlånga avstånd, men det är ganska krångligt att ta sig hit med bil. Jag tror att det kan bidra till att området blir mer isolerat".

Aristide Bonnevier Ngabissio, 40, Enskede gård (regionpolitiker för S men svarar som privatperson): "Det blir lite längre för oss att gå till tunnelbanan. Närmaste station blir Sockenplan. Det är inga superlånga avstånd, men det är ganska krångligt att ta sig hit med bil. Jag tror att det kan bidra till att området blir mer isolerat".

Mimmi Epstein

Få påstigande

På- och avstigande under ett dygn vid Globens station var under förra året 10 500 personer per dygn. Vid Enskede gård var motsvarande siffra 2100.

Maria Holfve, 37, Enskede gård: "Jättetråkigt men vi har vetat om det sedan vi flyttade till Enskede gård. Vi får dubbelt så långt att gå, i stället för att "ha nära till" tunnelbanan så "kan" vi gå till den. Jag känner viss oro för att det finns ett stort behov av kollektivtrafik och man bygger mycket nytt. Det kan bli trångt på tvärbanan".

Maria Holfve, 37, Enskede gård: "Jättetråkigt men vi har vetat om det sedan vi flyttade till Enskede gård. Vi får dubbelt så långt att gå, i stället för att "ha nära till" tunnelbanan så "kan" vi gå till den. Jag känner viss oro för att det finns ett stort behov av kollektivtrafik och man bygger mycket nytt. Det kan bli trångt på tvärbanan".

Mimmi Epstein

Vid nya stationen Slakthusområdet beräknas det, enligt en prognos som gjordes 2016, bli runt 11 000 på- och avstigande per dygn.