– Det var en skolstart som var utmanande för oss, med många nya elever och nya scheman som skulle planeras in och som påverkade. Och förarbrist. 

Det säger Samtrans marknadschef Johan Sunnvius om höstens skjutskaos i Österåker. Han medger också att en del återstår.

LÄS ÄVEN: Skolskjutskaos stressar Archie

– Redan innan pandemin var det förarbrist. Sedan under pandemin var det många som bytte yrke och som inte har kommit tillbaka. Vi har ingen marginal vid sjukdom i vår planering. Det har vi jobbat väldigt intensivt för komma till rätta med.

Johan Sunnvius, marknadschef på Samtrans.

Johan Sunnvius, marknadschef på Samtrans.

Gustav Gräll

– Framför allt har vi tillfört resurser till trafikplaneringen och till rekrytering av förare och fordon. Men vi har fortfarande möjligheter till rekryteringar lokalt. 

Är Österåker särskilt drabbat?

– Nej det vill jag inte påstå. Vi hade utmaningar på fler ställen, men vi jobbade väldigt nära kommunen i Österåker. Vi är inte i mål än, men det gick åt rätt håll under hösten.  

 – Österåker är en rätt så stor kommunen till ytan, vilket gör det svårare att samplanera,. Det går åt fler fordon här på grund av geografin.

Han bekräftar också att Samtrans råkade ut för ett dataintrång.

– Det var ett externt, obehörigt, dataintrång. Men i sak påverkade det inte leveransen nämnvärt. Det vore illa av oss att skylla på det.

Enligt Johan Sunnvius löper Samtrans avtal med kommunen ut i år. I juli startar ett nytt tvåårigt kontrakt med Österåkers, eftersom företaget vann den nya upphandlingen.

Vad säger du om flickan som blev skjutsad till Sollentuna? (Se artikeln intill)

– Självfallet så ska det inte gå till så.

– Vi jobbar utifrån att det ska vara så få avvikelser som möjligt, och med så få förseningar som möjligt.