– Det är lite bättre nu, men man är fortfarande på tårna, speciellt på morgnarna, säger Åkersbergabon Elisabeth Boström, mamma till Archie, 9 år.

– Man går in i appen, för både tid och chaufför kan ändras i sista minuten.

Nioårige Archie har skolskjuts till sin träningsskola i Smedby. Problemet är att han är oerhört sprallig och behöver fasta rutiner.

Ofta sena

– Nu är det förseningar varje vecka eller varannan vecka, i snitt 20 minuter. Men i höstas var det värre. Då var det oftare än en gång i veckan, säger Elisabeth.

Hur påverkar det Archie?

– Han blir stressad, och då blir han även stressad i skolan. Det är så viktigt för en familj med funktionshinder att alla pusselbitar passar ihop, att rutiner funkar.

– När det var som värst blev han väldigt stökig, sov väldigt dåligt, och då sov jag också dåligt. Det viktigaste för honom är att det är rutiner så han vet, då blir allt mycket lättare

– Även skolans personal var upprörda. Det påverkade alla deras barn.

Här brukar Samtrans hämta Archie. Men det händer att förare inte hittar och missar hämtningen.

Här brukar Samtrans hämta Archie. Men det händer att förare inte hittar och missar hämtningen.

Mikael Andersson

Stökig höst

Redan i augusti förra året flaggade Österåkers kommun för att det var de samhällsbetalda resorna som sköts av entreprenören Samtrans som hade ”stora störningar”. Bland problemen: Långa restider, oregelbundna tider, fel fordon, förseningar och att resenärer lämnades ensamma.

– Det var en ganska stökig höst, men jag tycker att det är som vanligt nu, säger Désirée Holewa, samordnare för samhällsbetalda resor på Österåkers kommun.

– Det är alltid någon taxi som är sen, men SL-bussar är också sena ibland.

Hon berättar att kommunen i början av hösten fick in 20-30 klagomål i veckan, jämfört med 1-2 som man i vanliga fall brukar få.

– Vi jobbade mycket kring det här med Samtrans under augusti och september, då hade vi möten varje vecka.

Körde omväg på flera mil

Säbybon Elin Christenssons nioåriga dotter Sigrid åker också med Samtrans till skolan. Elin upplever inte att det blivit bättre, snarare tvärtom.

För deras del flöt hösten på bra och bara en händelse, i september, stack ut. Då skulle Sigrid skjutsas hem som vanligt efter skolan – en färd som tar cirka tio minuter. I stället körde chauffören till Sollentuna (!), en omväg på flera mil.

Senare, i december, började problemen på allvar.

– Det är mer regel än undantag att bussen är sen, eller inte kommer alls, säger Elin.

– De är sena fyra av fem dagar i veckan – allt från en kvart till en timme, på morgnarna. Ett tiotal gånger eller mer har de inte kommit alls sedan i december.

– Det är skamligt av ett bolag som har i uppdrag av kommunen att köra skolpliktiga barn. De sköter inte sitt uppdrag.

– Man vill att de verkligen, verkligen, skärper sig eller att någon annan aktör tar över.

LÄS MER: Samtrans: ”Fortfarande förarbrist"