När Ola Herrey ställde ned flyttkartongerna i Solna 2022 kände han sig lättad.
Hans fru som är född och uppvuxen i kommunen hade tvekat inför att flytta tillbaka på grund av den höga byggtakten.
– Men så hamnade vi mitt i en lugn oas, intill en lummig skogsbacke. Det kändes helt rätt, berättar Ola.
Backen han syftar på, och som han och frun ofta besteg för att se på utsikten, är Albydalsberget.
Nu ett minne blott. Ola blickar upp på grustaget.
– Vi visste ju att det skulle bli tunnelbana här. Men en tunnelbaneuppgång är i min värld en låda, som på Odenplan. När jag förstod att hela berget skulle ryka... jag satte kaffet i vrångstrupen.
Han tog kontakt med stadens politiker – vilka hade släppt igenom sprängningen av berget?
– Jag förstod ganska snabbt att ingen var emot.
"Betongöken"
I en tråd på Facebook sörjer fler, men inte alla, berget. "Solna går inte att känna igen över huvud taget", skriver en Solnabo medan en annan tror att "det kommer bli toppen när det är klart".
Ola Herrey säger att han inte är emot vare sig ny t-bana eller att det byggs; han bodde 193 meter från Stureplan innan de flyttade hit, han är van vid stadsliv.
Staden har lovat att förlusten av träd och skog ska ersättas med ny grönska. Ola Herrey tvivlar. "Det ser jag som greenwashing. Det går inte att kompensera för ett bortsprängd kulle, och vem får ens tillträde till de där gröna taken?".
Malin Lövkvist
Men jämfört med i city börjar Solna likna en betongöken, tycker Ola.
– I stan behöver man inte promenera långt för att nå naturen, vi hade Humlegården, Tegnérlunden och små parker runt hörnet. I Solna finns Hagaparken, men inte särskilt centralt. Skytteholm är ju egentligen bara en gräsmatta.
Åsikter finns, tror Ola. Han nämner planen på förtätning på en bostadsgård i Hagalund som efter protester blev upphävd i domstol. På Jungfrudansen protesteras det mot nya hyreshus. För ett par veckor sedan lanserade Liberalerna idén att bygga på Slaktarbacken i centrum.
Hur tänker du kring diskussionen om nimby (not in my backyard)? Man vill ha fördelarna med en växande stad men inte byggen i sitt närområde.
– Det är alltid en gränsdragning, vad är lagom? Jag anser att Solna går över gränsen, att man inte bygger för de som bor i staden nu, utan för de som ska bo här i framtiden.
Ola fortsätter:
– Jag är genuint undrande över om politiker och medborgare lever i parallella världar. Vad är det för typ av stad Solna ska vara?
Sara Kukka-Salam (S) är kommunstyrelsens ordförande:
– Solna ska vara en stad i ständig förändring. Gamla Huvudsta där jag bor var en arbetarstadsdel med träkåkar, idag finns här moderna höghus. Västra skogen var verkligen en skog. Solna är en smältdegel av idéer och människor från hela världen. Det föränderliga är en viktig del av stadens identitet.
Det låter som en stad man kan gå lite vilse i?
– Nej, för vi ska bevara berättelserna om de som gått på våra gator. Berätta om platsernas historia när de bebyggs, behålla de trivsamma värdena. Jag tycker att nya Jerry Williams torg är ett bra exempel.
Dialog med Solnaborna är a och o när staden växer. "Vi behöver fånga upp de som bott här i 50 år och samtidigt uppfylla förväntningarna hos de unga som är nyinflyttade".
Mikael Andersson
Sara Kukka-Salam ger Ola rätt i att det råder bred politisk enighet om en hög byggtakt och att få fram infrastruktur. Hon betonar att bostäderna vid Albydalsberget, som alltså S röstade ja till i opposition, bidrar till att bekosta t-banan.
– Men vi i Solnakoalitionen vill jobba mer med grön kompensation. Ett byggprojekt ska lämna efter sig en bättre och grönare miljö än före bygget.
Fokus kring t-banan
Även om Albydalsberget kan se trist ut nu är projektet i linje med hur Moderaterna vill se Solna växa.
– Solna ska vara en tillväxtkommun, vi ska få tunnelbanan i hamn och bygga tätt i kollektivtrafiknära lägen, säger oppositionsrådet Lars Rådén (M).
Fokus framåt bör vara att exploatera just utmed nya gröna linjen, anser han.
– Just nu har vi en extrem utvecklingstakt i samband med utbyggnaden av tunnelbanan, det påverkar många Solnabor i många år framöver. Då behöver vi fokusera på att färdigställa de stora projekten; Södra Hagalund, Arenastaden och Karolinska, i stället för att leta frimärken att trycka in hyresrätter på.
Solnavägen kommer att kantas av nya kvarter i samband med att tunnelbanan dras fram, bland annat här i Södra Hagalund. Gröna linjen får trafikstart 2028.
Malin Lövkvist