Om vi inte råkat glömma någon räknar vi in åtta rondeller, eller cirkulationsplatser som det formellt heter, i Upplands Väsby.

Ingen av dem sticker dock ut som särskilt svårkörd eller besvärlig, vilket bekräftas av en expert på området.

– Vi har ingen cirkulationsplats som vi har bekymmer med, säger trafikingenjör Peder Loqvist på Upplands Väsby kommun.

När vi frågar läsarna på Mitt i Upplands Väsbys Facebooksida visar det sig dock att det har funnits en rondell som många tyckte var svårkörd.
"Den värsta rondellen är borta, det var en tillfällig rondell under byggtiden i korsningen Mälarvägen/Husarvägen och Ekebovägen. Tycker att tillfälliga rondeller vid vägbyggen är generellt sämre i dag än vad de var tidigare", skriver en läsare och får genast medhåll:

"Rondellösningarna efter avfarten från E4 mot centrumsidan var verkligen extremt dåliga. Många som inte förstod att de var på väg in i en cirkulationsplats."

Vill ha fler rondeller

Flera Väsbybor önskar dock fler rondeller i stället för, som de tycker, farliga korsningar.

"Saknar en rondell vid utfarten från Fresta till Sandavägen. Hopplöst när man ska svänga vänster", skriver en läsare och en annan håller med: "Det borde finnas fler, till exempel en vid vid Bredden/Max/Bergkällavägen."

I Runbyrondellen brukar trafiken flyta på bra, förutom på morgnarna när det ofta blir kö.

I Runbyrondellen brukar trafiken flyta på bra, förutom på morgnarna när det ofta blir kö.

Stefan Källstigen

Andra förslag på korsningar som "borde bli rondeller" är Circle K-korsningen vid Mälarvägen, Stallgatan-Mälarvägen-Dragonvägen samt Ekebovägen-Marabouvägen.

På Hemköps parkering, nära Runbyrondellen, träffar vi Väsbybon Peter Vignjevic, som just satt sig i bilen. Han tycker inte att det är särskilt krångligt att köra i rondeller.

Peter Vignjevic, Upplands Väsby, om rondeller: "Kan man bara reglerna och vet hur man kör är det inga problem."

Peter Vignjevic, Upplands Väsby, om rondeller: "Kan man bara reglerna och vet hur man kör är det inga problem."

Stefan Källstigen

– Kan man bara reglerna och vet hur man kör är det inga problem. Men sedan måste man ju vara uppmärksam ändå för alla följer ju inte reglerna.

Han flaggar dock för att det kan vara knepigt när lastbilar ska in och ut ur rondeller.

– Ibland känns det som om störst går först. Yrkeschaufförer med stora lastbilar lämnar inte alltid företräde när de ska. Det kan vara likadant vid utfarter.

Maria Liljeskog med dottern Linn, 6, som går på Runby skola.  Linn brukar få skjuts till skolan på morgonen av pappa.

Maria Liljeskog med dottern Linn, 6, som går på Runby skola. Linn brukar få skjuts till skolan på morgonen av pappa.

Stefan Källstigen

På andra sidan rondellen träffar vi Maria Liljeskog med dottern Linn, 6, som går på Runby skola.

– På morgonen kan det vara långa bilköer in och ut ur rondellen. Särskilt från Eds Allé och upp mot Lövstavägen där skolan ligger, säger Maria Liljeskog.

– Men det är pappa som brukar skjutsa mig till skolan, säger Linn.

– Jag har körkort, men kör helst inte, säger Maria och skrattar.