Under åren som kommer ska den nya tunnelbanelinjen mellan Älvsjö och Fridhemsplan byggas. Bergmassorna ska sedan göra nytta i ett annat jätteprojekt – bygget av stadsdelen Älvsjödalen med 7 000 bostäder, 15 000 arbetsplatser och ett grönt stråk med parker och idrottsytor.
– Bergmassorna hjälper oss att lösa skyfallsproblematiken. Planen är att höja marknivåerna i delar av bebyggelsen, så att vatten kan rinna ner i särskilda områden i park- och idrottsstråket, berättar Henrik Nilzén, projektledare vid stadsbyggnadskontoret.
Gammal sjöbotten
Att minimera risken för översvämningar är en förutsättning för projektet, eftersom stora delar av området är gammal sjöbotten och ligger lågt. En annan viktig del är att få bort de barriärer som i dag gör området splittrat och svårtillgängligt.
– Området ska kopplas samman med omgivningen genom att trafiklederna, som Huddingevägen och Åbyvägen, blir mer stadsmässiga och får övergångar för fotgängare och cyklister, säger Henrik Nilzén.
Visionsbild av lokalgata kantad av träd och med ett litet "ficktorg" i förgrunden.
Stockholms stad
Samråd pågår
Målet är att skapa en levande stadsdel, med ett nätverk av livliga stadsgator och mindre lokalgator med lugnare tempo. Planerna har varit kända i flera år, men nu har de fått fastare form och presenteras i ett så kallat programsamråd. Till och med den 17 juni kan allmänhet, sakägare, remissinstanser med flera lämna synpunkter till stadsbyggnadskontoret.
– Det här är ett ramverk, någon detaljplan finns inte än. Mycket kan ändras under arbetets gång och komma att se annorlunda ut, betonar Henrik Nilzén.
Tanken är att uppföra byggnader i hög skala nära Älvsjö station. Vid stadsgator och lokalgator blir det bostäder i lägre skala (4–7 våningar), byggda i kvarter med grönskande innergårdar. De som bor där får parkera sina bilar i så kallade mobilitetshus på tre olika platser. Några underjordiska garage vid bostäder blir det inte.
– Det går åt mycket betong när man bygger underjordiska garage så klimatavtrycket blir lägre utan dem. Det blir också mer plats över till grönska – och det är ett sätt att styra bort från bilismen, säger Henrik Nilzén.
Älvsjö IP kan flyttas
Fokus är i stället att främja gång-, cykel- och kollektivtrafik. Grönskan är också viktig. De parkområden som finns i dag (Sjöängen, Råby gärde och Turingeprken) ska bli ett park- och idrottsstråk. Planen är att flytta Älvsjö IP dit, och det blir också flera andra idrottsytor.
Dessutom kan det bli idrott i en av Stockholmsmässans hallar, som i så fall inte rivs tillsammans med de övriga.
– Vi undersöker möjligheten att spara den nyaste mässhallen, som ligger i nordost. Den är mer välbevarad än de andra och ligger bra till, nära kollektivtrafik. Den skulle kunna bli en multihall för idrott eller en konferensanläggning, säger Henrik Nilzén.