Ny tunnelbaneuppgång. Här blir det en ny uppgång, när tunnelbanan får en ny station, visar Lovisa Kihlborg. Foto: Sacharias Källdén

Så ska Slakthusområdet bli en ny stadsdel

Från sömnigt industriområde till urban stadsdel där flera historiska byggnader finns kvar. Slakthusområdet ska omvandlas rejält det kommande decenniet.

  • Publicerad 14:42, 7 jul 2021

1912 invigdes Slakthusområdet, som under flera decennier var navet för stadens slakteriverksamhet. Nu pågår arbetet med att förvandla området till en ny stadsdel, där bostäder blandas med kontor, nattliv, parker, skolor och en ny tunnelbanestation.

Tanken är att skapa en levande stadsdel, berättar stadsplaneraren Lovisa Kihlborg.

– Stadsdelen är unik på det sättet. Det finns redan kultur i området. Här finns alla förutsättningar för att skapa en blandstad där allt finns inom gångavstånd. Så planerades städerna förr och även innerstaden, säger hon.

Fållan flyttas

Huset där nattklubben Fållan ligger, som i dag är omgjort till vaccinationslokal, ska rivas. Nattklubben kommer flytta in i en annan byggnad.

En utmaning blir ljudnivån, då bostäder ska byggas relativt nära restauranger och nattklubbar – inte minst då Tele2-arena redan ligger bredvid.

– Vi vill ha en stadsdel med både boende, musik och evenemang. Det har vi möjlighet att klara då vi bygger nya bostäder och har en bra ljudisolering, säger Lovisa Kihlborg.

Blir det lugn och ro för barnfamiljer?

– I de västra och sydvästra delarna blir det mer bostäder och lugnare kvarter, säger hon.
 

Inför julen 1939. Griskroppar är upphängda och styckade på hyllor i slakteriet. Foto: Okänd (Aftonbladet). Stockholmskällan.

Planen är att göra nya Slakthusområdet relativt bilfritt. Det kommer inte finnas gatuparkeringar, mer än handikappplatser, och inte heller garage i varje hus.

Däremot byggs underjordiska mobilitetshus på utvalda platser, där det kan finnas boendeparkering, bilpoolplatser, lånecyklar eller leveransskåp.

– Det finns många idéer om hur vi ska minska det personliga bilanvändandet. Tanken är så få som möjligt ska behöva äga bil. Då kan vi använda gaturummet till att vistas på, säger Lovisa Kihlborg.

Enligt den första detaljplanen, som klubbades i kommunfullmäktige under våren, så byggs i ett första 900 bostäder, en idrottshall, en grundskola, tre förskolor och lokaler för kontor och olika slags butiker och serviceinrättningar.

Ny bro byggs

En större park, plus flera miniparker, anläggs också i den första byggetappen. Även Hallvägen förlängs ut mot Enskedevägen samtidigt som en ny gata kopplar ihop Slakthusområdet mot Enskede gård västerut.

– Slakthusområdet har legat väldigt isolerat. Det blir viktigt att öppna upp området. Framöver ska det även bli en bro över Nynäsägen så att det går lättare att ta sig till Blåsut och vidare mot Nackareservatet, säger Lovisa Kihlborg.

Drygt 20 historiska hus finns kvar när Slakthusområdet förändras.

– Tanken är att bevara minst en byggnad från varje decennium, säger Lovisa Kihlborg.

Korvtillverkning. Foto: Almberg och Preinitz, Stockholms stadsarkiv. Stockholmskällan.

Nya Slakthusområdet

Totalt ska 3000 bostäder ha byggts när hela stadsdelen är klar år 2033.

Flera förskolor, en grundskola och en gymnasieskola planeras också.

Stadens mål är att hälften av bostäderna ska vara hyresrätter, resten bostadsrätter.

Tunnelbanan får en ny station i området.

Minst 20 byggnader som är kulturhistoriskt värdefulla ska bevaras.

Stockholms konstnärliga högskola planerar att flytta till Slakthusområdet.

Visa merVisa mindre

Fållanparken. Illustration över hur parken kan se ut. Foto: Stockholms stad/Nyréns Arkitektkontor.

Vill ha en levande stad. Illustration över hur Slakthusområdet kan se ut. Foto: Stockholms stad/Nyréns Arkitektkontor.

Färre bilar. Illustration över hur Slakthusområdet kan se ut. Foto: Stockholms stad/Nyréns Arkitektkontor.