De senaste fyra åren har tre personer dött i trafikolyckor på Farstabron mellan Nacka och Värmdö. Den senaste var för två veckor sedan när en buss och en personbil kolliderade och båda förarna dog.
Nu kan Mitt i berätta hur den nya, reversibla lösningen som Trafikverket planerar på bron, ska se ut.
Det blir två ordinarie körfält och ett reversibelt körfält i mitten som ska byta riktning olika tider på dagen. Det innebär att det mittersta av de tre körfälten på bron ändrar riktning så att det blir två körfält åt det håll som har mest trafik, på morgonen mot Stockholm och på eftermiddagen mot Värmdö.
Exempel på hur skyltarna på portalerna kommer att se ut.
Trafikverket
Fem plastbommar fälls ut
Till skillnad från Grisslingerakan kommer mittfältet på Farstabon att regleras av ett system med tre till fem plastbommar som fälls ut i vägbanan, från en fast mittbarriär, på vardera sidan av Farstabron. De placeras på land, innan brofästet och påfarten på bron.
På själva bron kommer inga mittbarriärer att sättas upp, i stället blir det räfflade markeringar i vägbanan mellan körfälten. När trafiken växlar riktning fälls bommarna upp på den sida där två körfält öppnas.
Förutom bommarna kommer sju portaler sättas upp – tre på fastlandet innan bron, på vardera sida om bron, och en mitt på bron – med digitala skyltar som visar var du får köra.
Det är inte ovanligt med köer som sträcker sig över tre kilometer från Farstabron, i synnerhet under sommarhalvåret. Görs inget nu kommer problemen sannolikt att bli värre i takt med att Värmdö växer, enligt Trafikverkets utredare Anton Persson.
privat
Varför är det här en säkrare lösning än i dag?
– Du passerar tre portaler som leder trafikanterna till rätt körfält. Till det kommer fem vägvisande bommar som fälls ut och pekar dig i rätt riktning mot det körfält du ska köra i. Dessutom en portal med digitala skyltar mitt på bron. Det tror vi ska vara tillräckligt för att förstå vilket körfält man ska köra i, säger Anton Persson, utredare på Trafikverket.
Utmaning att klara somrarna
Principen är att ha två körfält öppna in mot stan på morgonen och två ut mot Värmdö på eftermiddag och kväll.
– Svårigheten är att fånga såväl de normala pendlingstiderna som de mer oprecisa tidpunkterna då trafikflödena är högre. Mest tryck på bron är det april till september, när sommargästerna flyttar ut.
Exempel på hur plastbommarna på reversibla körfältet på Farstabron kommer att se ut.
Trafikverket
Därför kommer även trafikstyrd reglering behövas ibland, alltså att bommarna ändras i realtid när det blir köbildning, enligt Anton Persson.
Arbetet kommer inte dra i gång förrän 2027 och vara klart året efter.
Varför kan ni inte starta tidigare?
– Vi vill göra det här samtidigt som ett planerat underhållsarbete på bron för att minimera trafikstörningarna, och då måste vi vänta till 2027, säger Anton Persson.
Kostnaden för att bygga om Farstabron beräknas till 64,5-83,9 miljoner kronor.
Efter olyckan för två veckor sedan sattes betongsuggor upp längs det brandskadade räcket på Farstabron.
Eva Tonström
Värmdöbornas krav efter olyckan på Farstabron: Gör något!
Efter dödsolyckan på Farstabron förra veckan, ställs återigen krav på Trafikverket att säkerheten måste bli bättre.
– Nu räcker det, säger en Värmdöbo.
Betongsuggor med rödgula markeringar har satts upp längs det brandskadade räcket på båda sidor av Farstabron. Här har vägen också fått ny asfalt.
Efter den tragiska olyckan förra veckan, när en personbil frontalkrockade med en SL-buss och två personer dog, har flera Värmdöbor hört av sig till Mitt i. Olyckan ledde till en omfattande brand och förarna i båda fordonen omkom.
– Under så lång tid, så många olyckor – nu får det vara nog. Jag kör själv motorcykel och har sett flera gånger när bilar varit på väg att glida över i fel körfält. Gör en enkel lösning innan bron byggs om helt och hållet, med någon form av plastmärken som sätts upp mellan körfälten som mitträcke. Det kan vara reflexer, koner, orangea plastpinnar, vad som helst som syns, säger Värmdöbon Christer Ahlgren.
Betongsuggor har satts upp längs det brandskadade räcket efter olyckan.
Eva Tonström
"Min första tanke: Hoppas föraren hunnit ta sig ut"
En person skriver i ett mejl: ”Det dåliga beslutet att bygga en trefilig bro till det som vid beslutstillfället var en av Sveriges snabbast växande kommuner var redan från början ett felaktigt beslut.”
Värmdöbon Sebastian Hiort af Ornäs stod i bilkön och blev vittne till olyckan.
– Min första tanke var: Hoppas att det inte sitter någon i den brinnande bilen och att han eller hon i så fall lyckats ta sig ut.
Vänstra delen av fronten på bussen, där föraren sitter, var helt intryckt.
– Det såg ut som att personbilen hade kommit från Värmdö och kört över i bussens körfält, säger han.
Ett mitträcke på bron, som skiljer de två körriktningarna från varandra, kunde ha förhindrat att det blev en så här allvarlig olycka, menar han.
Några tar upp att det borde finnas fartkameror på bron.
Buss brinner
Privat
Tre dödsolyckor på knappt två år
Sedan 2021 har fyra olyckor med personskador rapporterats in på Farstabron, varav en dödsolycka i december 2023, som Mitt i Värmdö berättat om tidigare.
Samtliga olyckor inträffade på grund av att en bilist kommit över i fel vägbana, och kört mot trafiken.
– Jag förstår folks oro och att man vill se en ändring nu. Farstabron är en olycksdrabbad sträcka och vi har gjort flera åtgärder senaste året för att förbättra säkerheten på bron. Nu måste vi sätta oss igen och titta på vad mer kan vi göra, säger Anton Persson, utredare på Trafikverket.
Det blev bara förkolnade rester kvar efter bussolyckan på Farstabron.
Margareta Ljung Westerberg
Att ställa ut betongsuggor mitt på bron går inte på grund av att det blir för smalt för tung trafik att passera, enligt Anton Persson.
– Vi har provat med enklare mittmarkeringar, som plastpinnar som sticker upp från vägbanan, men de kördes ned hela tiden. Ett problem är att vi inte kan fästa saker i bron utan att förstöra tätskiktet.
Nu inväntar de Trafikverkets egen, interna utredning av olyckan. När den är klar kan de besluta om nya åtgärder.
– Vi måste vända på alla stenar igen, säger han.
Angående fartkameror så löser det inte problemet att fordon kommer över i motsatt körfält, tillägger han. Det finns heller inte plats på bron att placera ut kameror.
Kravbrev till Trafikverket
Planen är att bygga om bron med reversibla körfält. Det är säkrare än i dag, menar Anton Persson, eftersom det kommer vara bommar och fler skyltar som visar var man ska köra.
Värmdö kommun har flera gånger tryckt på Trafikverket om Farstabron. Alla politiska partier i Värmdö har nu gemensamt skickat in en skrivelse till Trafikverket där de kräver flera åtgärder på bron.
– Det är fullständigt oacceptabelt att vår enda fasta förbindelse med resten av Stockholmsregionen ska vara så trafikfarlig och återkommande skörda människoliv. Vi kräver en tydlig mittbarriär och ytterligare och omedelbara åtgärder, och en plan för en säker bro med bättre framkomlighet, säger Carl Kangas (S), kommunstyrelsens ordförande.
Polisen har inlett en förundersökning om grovt vållande till annans död och grov vårdslöshet i trafik för att utreda hur olyckan har skett.
Bussbolaget Nobina AB, vars förare körde bussen och omkom i olyckan, flaggade på halv stång i alla sina trafikområden i hela Sverige under fredagen.
Den här veckan är bron avstängd varje natt 21-05 för att den ska repareras.
Planen för Farstabron
Göra mittkörfältet reversibelt med digitala skyltar, bommar och portaler. Arbetet ska starta 2027och vara klart 2028.
Flera tillfälliga åtgärder har gjorts 2024 och 2025:
Linjemarkeringarna på vägen har förstärkts. De görs nu rent oftare för att de ska synas bättre.
Fler och större skyltar har satts upp, bland annat enkelriktat-skyltar och skyltar om omkörningsförbud.
En avfartsskylt vid östra brofästet har flyttats fram.
Tillfällig belysning har satts upp på bron.
Källa: Trafikverket
När elden var släckt fanns bara förkolnade rester kvar av den utbrända bussen.
Margareta Ljung Westerberg