Innan år 2021 har det inte varit matinflation i Sverige på 30 år.

Ulf Mazur som driver Matpriskollen är förvånad över att produktionskostnaderna har ökat så fort.

– Kriget och den svaga kronan är en jättestor anledning, men det började bli obalans i världen redan sommaren 2021. Helt plötsligt efter pandemin vart det transportkaos i världen och vi fick råvarubrist och ökade priser när världen öppnade upp.

Ändrat beteende

Då fördröjningseffekten i branschen är så stor märktes de ökade kostnaderna först i början på förra året. Och redan då hände något med konsumenterna.

– Det dramatiska för handlarna är att konsumenten nu för första gången börjat bete sig annorlunda. Tidigare har man trots dyrare varor varit lojal mot sin butik. Men nu är vi mycket mer medvetna om priset, vi köper mer på extrapris och börjar också titta oss omkring efter billigare alternativ. Det som händer är att många går till lågprisbutikerna som nu bara kan stå med öppna dörrar.

Enligt Ulf Mazur är det bästa att vara multilojal sina butiker och utnyttja extrapriserna.

– Det är i snitt 25 procent billigare att köpa mat på kampanj. På grund av ökad konkurrens om kunderna ökar också rabattnivån på kampanjvarorna. Butikerna måste locka in oss, då är man dum om man inte utnyttjar det.

Prishöjningarna fortsätter

Ökningen i februari är resultatet av prisökningar för producenterna från sensommaren och hösten 2022. Och prishöjningarna förväntas fortsätta.

– Inte i den extrema takt vi ser nu, men det kommer fortsätta öka ett tag till innan det går ner. Sen får man tänka på att allt inte höjs samtidigt och dessutom bara någon gång per år. Mejeriprodukter och kött som fick en väldig fart förra året borde lugna ner sig nu. Vissa priser har inte heller hunnit slå igenom på alla märken eller butiker, men alla behöver förr eller senare höja. Det är som en rullande snöboll, men till slut har den rullat klart.