Jobbet med att bygga ut Stockholms nya tunnelbana är i full gång. Foto: Sacharias Källdén

Så går det med Stockholms nya tunnelbana

Arbetet med Nya tunnelbanan är i full gång. Totalt borras och sprängs det just nu tunnlar på 40 olika platser i Stockholm.

  • Publicerad 10:48, 28 okt 2021

Under hösten passerade vi 50 procent av vad vi totalt ska ta ut.

Att arbeta från flera håll samtidigt är en förutsättning för att kunna bygga effektivt och hålla tempot uppe. Totalt arbetas med att spränga tunnlar i den pågående utbyggnaden av tunnelbanan på 40 olika platser runt om i stan.

– Jag märker att vi har jobbat på bra när jag tittar på mängden berg som vi har sprängt. Nu under hösten passerade vi 50 procent av vad vi totalt ska ta ut, säger Anna Nylén, projektchef för Blå linje till Barkarby, i ett pressmeddelande.

Arbetet med den Blå linjen till Barkarby startade först – och har också kommit längst. Sakta men säkert växer spårtunnlar och stationer fram under jord i Järfälla.

Blå linje till Nacka och Söderort har också kommit en bit på väg. Totalt är ungefär 10 procent av den totala mängden berg utsprängt.

Ny bild: Så blir Nackas hjärta med tunnelbanestation

Nyligen blev en 500 meter lång arbetstunnel i Luma i Hammarby Sjöstad klar.

– Nu fortsätter vi att spränga för spårtunnlar 40 meter under jord, säger Andreas Burghauser, projektchef för Blå linje till Södermalm och Hammarby Sjöstad.

Fem saker du inte visste om Nya Tunnelbanan

Senaste nytt i utbyggnaden

Blå linje till Barkarby
Berg utsprängt: Nära 60 procent
Antal ställen det sprängs och borras: 11
Trafikstart: 2026

Gul linje till Arenastaden
Berg utsprängt: Cirka 8 procent
Antal ställen det sprängs och borras: 2
Trafikstart: 2028

Blå linje till Nacka och Söderort
Berg utsprängt: Cirka 10 procent
Antal ställen det sprängs och borras: 27
Trafikstart: 2030

Utbyggd depå i Högdalen
Har nyligen börjat bygga en arbetstunnel.
Byggtid: 5 år.

Tunnelbana till Älvsjö
Planering för den nya linjen pågår.

Visa merVisa mindre

Här byggs Stockholms nya tunnelbana. (Blåmarkerade området är ungefärligt utredningsområde för sträckan Fridhemsplan-Älvsjö.) Foto: Projekt Nya Tunnelbanan