Att arbeta från flera håll samtidigt är en förutsättning för att kunna bygga effektivt och hålla tempot uppe. Totalt arbetas med att spränga tunnlar i den pågående utbyggnaden av tunnelbanan på 40 olika platser runt om i stan.

– Jag märker att vi har jobbat på bra när jag tittar på mängden berg som vi har sprängt. Nu under hösten passerade vi 50 procent av vad vi totalt ska ta ut, säger Anna Nylén, projektchef för Blå linje till Barkarby, i ett pressmeddelande.

Arbetet med den Blå linjen till Barkarby startade först – och har också kommit längst. Sakta men säkert växer spårtunnlar och stationer fram under jord i Järfälla.

Blå linje till Nacka och Söderort har också kommit en bit på väg. Totalt är ungefär 10 procent av den totala mängden berg utsprängt.

https://www.mitti.se/nackavarmdo/ny-bild-sa-blir-nackas-hjarta-med-tunnelbanestation/repujA!jlAhbJWSVDuGkuPMZPlI0A/

Nyligen blev en 500 meter lång arbetstunnel i Luma i Hammarby Sjöstad klar.

– Nu fortsätter vi att spränga för spårtunnlar 40 meter under jord, säger Andreas Burghauser, projektchef för Blå linje till Södermalm och Hammarby Sjöstad.

https://www.mitti.se/nyheter/fem-saker-du-inte-visste-om-nya-tunnelbanan/repuih!9znXE1@u5kzndmtpTelJPw/