I nordostkommunerna Vallentuna, Danderyd, Norrtälje, Täby, Vaxholm och Österåker är en utbyggnad av Roslagsbanan från Molnby i Vallentuna upp till Arlanda en viktig fråga. I dag tar det lång tid att resa kollektivt från Roslagen till Arlanda. Om Roslagsbanan byggdes ut med en avgrening vid Molnby vill bland annat Vallentuna bygga bostäder utmed den nya linjen, vilket ses som ett sätt att öka befolkningen. Den skulle också ge invånarna tillgång till en större arbetsmarknad.

Ställde frågan

Men regionens mittenkoalition, som består av S, C och MP med stöd av V, hörs sällan tala om Roslagsbana till Arlanda.

Därför ställde Mathias Lindlow, L-kommunalråd i Österåker i höstas en fråga till trafikregionrådet Anton Fendert, MP. Var han beredd att uppvakta staten tillsammans med nordostkommunerna för att se till planerna blir av?

Utan att rakt ut svara nej förklarade Fendert i december med en lång rad argument varför mittenkoalitionen inte prioriterar en Arlandagren av Roslagsbanan.

Hellre tvärförbindelser

Han höll visserligen med om att det tar lång tid att ta sig kollektivt från nordostkommunerna till Arlanda. Men Fendert ser i stället en förlängning av tvärbanan från Helenelund till Täby som en lösning på det.

Regionmajoriteten vill få fler att åka kollektivt och målet är att 65 procent ska göra det om tio år. De tror att det blir mest effektivt att prioritera områden där andelen som reser kollektivt är låg. 

Därför vill de hellre satsa på tvärförbindelser som gör det enklare att ta sig mellan till exempel Nacka och Söderort eller Kista, Solna, Sundbyberg och nordostkommunerna.

"Det vore synd att inte ta chansen nu när vi gör en förlängning av Roslagsbanan till T-Centralen. Om den kunde nå både Arlanda och City skulle det bli så mycket bättre", säger Mathias Lindow, L, kommunalråd i Österåker.

"Det vore synd att inte ta chansen nu när vi gör en förlängning av Roslagsbanan till T-Centralen. Om den kunde nå både Arlanda och City skulle det bli så mycket bättre", säger Mathias Lindow, L, kommunalråd i Österåker.

Ola Hedin

Men Mathias Lindow tror inte att en förlängning av tvärbanan till Helenelund skulle vara ett alternativ.

– Då får man byta i Helenelund. Och vi vet att resenärer hellre reser längre tid än byter, säger han.

Han vill minska biltrafiken till Arlanda.

– Den är en jättestor bov när det gäller klimatutsläpp. Det är verkligen läge att titta på investeringen igen, svarar Mathias Lindow.

Inget chartertåg

Johan Skog, KSO i Vallentuna, vill fortsätta driva frågan.

– Det handlar inte om att Täby- och Vallentunabor ska kunna slänga resväskan på tåget för att åka till Mallorca och spela golf. Arlanda är en otroligt viktig arbetsplats och det är ett perspektiv som jag tycker kommer bort. 

Vallentunas kommunstyrelseordförande Johan Skog, M.

Vallentunas kommunstyrelseordförande Johan Skog, M.

Okänd

Han hade nyligen ett möte på Arlanda.

– Sen försökte jag åka hem kollektivt. Det tog en timme och 45 minuter. Med bil tar det 30 minuter. Får vi Roslagsbanan dragen dit pratar vi kanske 20 minuter.