I Sundbyberg rullade Lime och Voi ut sina elsparkcyklar för några år sedan. Därtill kör allt fler privatägda hojar.

Ett smidigt transportmedel å ena sidan, å andra sidan förenat med olycksrisk.

Antalet olyckor som krävt sjukhusvård när det gäller just elsparkcyklar har nått rekordnivåer i Sundbyberg och har de senaste åren har de ökat med 30 procent, visar statistik från nyhetsbyrån Newsworthy.

Sundbybergsbon Elnaz Tamadon Zia har en teori om varför:

– Folk överskattar sin förmåga, tror jag. Vissa kör jättefort, man blir rädd ibland när de kommer rusande i full fart. Ofta har de inga hjälmar.

Elnaz Tamadon Zia kör Lime.

Elnaz Tamadon Zia kör Lime.

Angie Gray

Själv tycker hon att det känns bra att åka elsparkcykel. Men helt skonad från incidenter är hon inte.

– Jag har varit nära att skada mig en gång, på grund av att en cyklist bromsade lite oförvarnat framför mig. Då satte jag ner foten och fick ont.

Riskfylld förarstil

Var tredje som skadas är under 25 år. Vanligast är singelolyckor, berättar Staffan Berge Holmbom, statistiker på Transportstyrelsen.

– Man kör omkull helt enkelt. Det räcker med en ganska liten ojämnhet i marken eftersom hjulen är så små. Vi ser mycket skador i ansiktet och huvudet men också handleder, axlar och knän.

Men det är inte själva elsparkcykeln, utan förarens åkstil som är den främsta riskfaktorn. Staffan Berge Holmbom hänvisar till en rapport från Chalmers tekniska högskolan som kom i våras.

– Om man kör med en hand, åker flera på ett fordon eller gör annat under tiden, kanske använder telefoner, då ökar olycksrisken.

Det är inte klarlagt om barn och unga är överrepresenterade när det gäller olyckor eller om de helt enkelt är de som använder elsparkcyklarna mest.

– Det verkar inte vara så att elsparkcykeln ersatt cykeln, i stället verkar det vara en ny grupp som tidigare kanske gick eller åkte kollektivt. Mikromobilitet och att folk rör sig fritt är bra, men vi behöver minska antalet skadade, konstaterar Staffan Berge Holmbom.

P-förbud och hastighetsgräns

Kommunerna kan göra, och gör ofta, sitt, säger han. Sundbyberg hör till de som har ett max antal elsparkcyklar för leverantörerna, 1 000 totalt, något som anses vara positivt ut trafiksäkerhetssynpunkt.

Elsparkcyklar i centrala Sundbyberg. I kommunen har antalet olyckor nått rekordnivåer.

Elsparkcyklar i centrala Sundbyberg. I kommunen har antalet olyckor nått rekordnivåer.

Angie Gray

Därtill har staden ett antal villkor för att företagen ska få ha sina fordon i staden kopplat till så kallad "geofence" som möjliggör styrning av hastighet och parkering inom vissa områden.

– Tidigare hade vi problem med att man parkerade på Golfängarna och där arbetade vi fram en överenskommelse om ett parkeringsförbud. Sen kan vi kräva att företagen begränsar hastigheten på olika platser, säger Martin Solberg (MP), stadsmiljö- och trafiknämndens ordförande.

I Sundbyberg pågår ett långtgående jobb med att separera cyklister och elsparkcykelförare från gående och bilar. Men ytterst bär företagen ansvar för att minska olyckorna, anser Solberg.

– Erbjuder man en tjänst där vem som helst kan hoppa på ett fordon utan nykterhetskontroll spelar det nog ingen roll hur bra vi byggt våra cykelvägar.

Han ser fördelar med trafikslaget men är inte okritisk.

– Jag tror det är ett bra komplement till kollektivtrafiken, men inte till vilket pris som helst. Ser vi att folk forsätter skada sig, lätt eller allvarligt eller till och med mister livet, så behöver vi ha en diskussion om de här fordonen ska finnas hos oss.

Voi: Erbjuder utbildning

Inom branschen jobbas det kontinuerligt för att öka säkerheten. Det menar Tina Ghasemi Liljekvist, policychef på Voi.

"Våra fordon har blivit betydligt mer robusta med åren, vi erbjuder gratis trafikutbildning till allmänheten via vår digitala trafikskola och branschens egna siffror visar att olyckor på delade elsparkcyklar och elcyklar minskar", skriver hon till Mitt i.

Samtidigt pekar flera studier på att privatägda elsparkcyklar är överrepresenterade i olyckor bland barn och unga, fortsätter Tina Ghasemi Liljekvist:

"Fordon som ofta saknar tekniska begränsningar, körs av minderåriga i större utsträckning och inte omfattas av samma regleringar som delade fordon."

Inför åldersgräns

Informationskampanjer om trafikregler och ett ökat hjälmanvändande ser Staffan Berge Holmbom som enkla sätt att försöka minska antalet skadade.

Vissa går längre. I Norge är det till exempel förbjudet för barn under 12 att köra elsparkcykel. Finland är på väg att införa både åldersgräns (15 år) och promillegräns (0,5).

– Om olyckorna forsätter att öka kanske man börjar kolla på till exempel på Finland. Frågan behöver tas seriöst.

Elnaz Tamadon Zia tror på hastighetsbegränsningar som åtgärd.

– Men mycket är eget ansvar, tillägger hon.

Enkät: Hur trygg känner du dig på elsparkcykeln?

Olyckor med elsparkcyklar ökar i Sundbyberg/Solna. Vi pratar med folk.

Olyckor med elsparkcyklar ökar i Sundbyberg/Solna. Vi pratar med folk.

Angie Gray

Johan Weijden, 32, Haga Norra:

– Jag har körkort, så jag kör enligt de reglerna. Om en elsparkcykel känns ranglig tar jag en annan. Men jag vill inte rapportera in felen till bolaget, så att mitt namn blir kopplat till en skadad cykel. Att olyckorna blir fler kan jag fatta, när man ser kids som inte kan trafikreglerna och som kör två på dem. De gör helt crazy saker.

Olyckor med elsparkcyklar ökar i Sundbyberg/Solna. Vi pratar med folk.

Olyckor med elsparkcyklar ökar i Sundbyberg/Solna. Vi pratar med folk.

Angie Gray

Tim, 42, centrala Sundbyberg:

– Jag har både bil- och motorcykelkörkort, så då följer jag reglerna och tittar så att andra gör det. Folk är väl oansvariga, de dricker och kör. Och det finns jäkla mycket ungdomar, det är helt vilt därute. Det är väl det som är kapitalismen: företag ska tjäna cashen. Själv tycker jag att reglerna borde bli strängare på allting.

Olyckor med elsparkcyklar ökar i Sundbyberg/Solna. Vi pratar med folk.

Olyckor med elsparkcyklar ökar i Sundbyberg/Solna. Vi pratar med folk.

Angie Gray

Linnéa Lagerkvist, 30, med hunden Zack, 6, Råsunda:

– Jag tar mig fram med tunnelbana eller buss. Elsparkcykel åker jag inte. Jag är rädd för att man ska bli lite för kaxig, och det känns som att det är så många andra som inte tar hänsyn till att man kommer på elsparkcykel. Då måste man tvärnita själv. Men jag har provåkt, det var för tre år sedan. Då åkte jag i tio minuter, det kändes jätteläskigt.