Bakgrunden är de senaste årens reklam med texter som "Hej förskolesmittor, dagissjukdomar, höståkommor och förkylningstider. Träffa läkare inom 30 minuter" och "Å hostan är här, å febern är här. Tänk vad roligt att lössen är här. Å i vårt glada lag har vi flunsan här idag".

– Beslutet handlar om att underlätta för patienterna att navigera i vården. Vi behöver se till att marknadsföringen av den skattefinansierade vården är seriös, korrekt och enbart sprider information om vård som är evidensbaserad, säger primärvårdsregionrådet Christine Lorne (C) i ett pressmeddelande.

Lockar patienter

Reklamen har kritiserats för att locka patienter att söka vård i onödan, på skattebetalarnas bekostnad.

Nu senast skrev en vårdgivare i ett nyhetsbrev: "Förkylningssäsongen är här – vi hjälper dig. Den här tiden på året är det extra skönt att ha nära till trygg vård – och slippa onödiga besök till vårdcentralen. I appen kan du få hjälp med allt från råd och recept till sjukintyg vid behov, innan du hinner säga prosit."

Det har väckt reaktioner från läkare, som menar att det är oseriöst att sjukskriva utan att träffa patienterna, rapporterar Läkartidningen.

Avtalsbrott

Enligt de nya riktlinjerna får vårdgivarna inte uppmuntra till vård som inte är motiverad.

Brott mot riktlinjerna räknas som ett avtalsbrott som kan leda till uppsägning av avtal om brister inte åtgärdas.