Nu skärper Region Stockholm tonen mot Trafikverket vad gäller Tvärförbindelse Södertörn, motorleden mellan Jordbro i Haninge och E4/E20 i Vårby.

Tvärförbindelsen gör det svårt, och i vissa fall omöjligt, att bygga Spårväg syd i den sträckning regionen tänkt. Dessutom påverkas, och fördyras, kollektivtrafiken under byggtiden.

Det skriver regionen i sitt yttrande över vägplanen, och hotar att inte tlllstyrka den om inte avtal skrivs om hur problemen ska lösas och vem som ska betala.

Väg stängs i åtta år

Tegelbruksvägen i Fittja stängs till exempel av under åtta år med förändrade körvägar för busstrafiken som följd, en merkostnad om fyra miljoner kronor per år.

Byggandet av trafikplats Solgård innebär avstängningar av pendel- och regionaltågstrafik vid Flemingsberg, och ersättningstrafik behövs den tid pendeltågen inte kan köras.

https://www.mitti.se/nyheter/tvarforbindelsen-kan-komma-i-vagen-for-sparvag-syd/repvaj!KkSjgqwFVahVXc0k8bw/

Men framför allt är det Spårväg syd som är i farozonen, som får fler och längre tunnlar, och broar, vilket spräcker projektets budget.

Irriterat

Mellan raderna i regionens svar anas irritationen. De har "i samtliga skeden av vägplanens framtagande framfört vikten av att kollektivtrafiken och resultaten av Spårväg Syds planeringsstudie beaktas i utformningen av Tvärförbindelse Södertörn" skriver de.

– Om man går vidare med nuvarande förslag ligger ansvaret enkom på staten och regeringen för de problem som vi redan nu ser kan komma att drabba både resenärer och skattebetalare, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande i trafiknämnden.

Staten vs staten

Det är via regeringens Sverigeförhandling som Spårväg syd kan komma till stånd, så det är två statliga projekt som krockar med varandra.

Lite märkligt, menar Vänsterpartiet.

– De har ju arbetats fram parallellt. Men för oss är det ingen svår fråga, vi säger nej till tvärförbindelsen och befarar nu att spårvägen kommer i kläm. Det är ju alltid vägar som prioriteras, vilket vore ett dråpslag mot miljön, säger oppositionsregionrådet Anna Sehlin (V).

Den 15 februari ska nämnden ta ställning till regionens yttrande över vägplanen.