Varje vår skickar regionens trafikförvaltning sitt förslag på hur tidtabeller och linjedragningar ska se ut inför nästa år. Sedan får kommunerna ge sina synpunkter som det ska tas hänsyn till när det slutliga förslaget klubbas.

Nöjd med buss till Kristineberg

Så har det gått till också i år. Johan Skog är nöjd med att den första etappen av expressbussen till Upplands Väsby börjar rulla nästa år och med att det nya bostadsområdet i Kristineberg ska få busstrafik.

Med annat är han mindre nöjd och listan med invändningar är lång (se faktaruta). Kanske för att dialogen med trafikförvaltningen inte fungerar som han önskar. Johan Skog vill se en förändring av beslutsprocessen och låta kommunerna komma in i ett tidigare skede.

– Just nu känns det inte som att kommunens behov snappas upp av regionen. Jag tror att vi behöver arbeta mer konstruktivt mellan region och kommuner för att våra utbyggnadsplaner av nya bostadsområden ska gå i takt med kollektivtrafiken, säger han.

Havererade dag ett

Ett exempel på när samarbetet med regionen gnisslat är när SL för ett par år sedan införde anropsstyrda bussar på landsbygden i Vallentuna. Redan första morgonen visade sig problemen och trafikförvaltningen fick snabbt sätta in två nya avgångar för att skolbarnen i bland annat Markim skulle komma fram i tid.

– De hade alldeles för bråttom med att implementera och det fanns inget färdigutvecklat system för hur det skulle gå till. Vi var i grunden positiva till idén, men det fungerade inte som det var tänkt.

Och år efter år önskar sig kommunen större turtäthet på Roslagsbanan. Ett problem som dubbelspår och nya x15p-vagnar skulle få bukt med. Men testkörningen av x15p-vagnarna drar ut på tiden och det tar mycket längre tid än utlovats att få dem i trafik.

– Det är förstås svårt för oss som kommun att påverka. Men jag kan konstatera att för Vallentunaborna är situationen bedrövlig. Jag åkte in med Roslagsbanen en morgon i veckan. Invånarna i Nordost får stå redan efter Täby kyrkby. Det är inte hållbart. 

Ni brukar ha önskemål om att man ska kunna ta med cykeln på Roslagsbanan men inte den här gången. Varför?

– Det är kanske inte prio ett att släppa på en massa cyklar med tanke på hur trångt det är.