I år flyttar de första invånarna in i Kristineberg. Då behövs kollektivtrafik.
Nu regionen klar med sitt förslag på hur kollektivtrafiken ska se ut 2026. För Vallentunas del går de flesta förändringar ut på att stuva om bland busslinjerna och på så sätt se till att Kristineberg får bussförbindelser.
En linje blir två
Till nästa år ska huvudgatan i Kristineberg vara färdig. Dessutom ska Snapptunavägen stängas av för tung trafik. Det påverkar linje 660, som därför delas upp i två linjer:
659 mellan Kristineberg, Vallentuna station, Ormsta och Gästrikevägen i den norra delen av Vallentuna tätort.
660 mellan Gustavslund, Vallentuna station, västra Vallentuna och Vallentuna station.
Båda linjerna får 30-minuterstrafik, utom Gustavslund–Vallentuna som behåller 60-minuterstrafik.
Den länge efterlängtade expressbusslinjen börjar köra sin första etapp men är inte fullt utbyggd förrän 2030. Etapp 1 ska köra Arninge – Arningeleden – Vallentuna – Upplands Väsby och får nummer 530. I många avseenden är den en snabbare version av buss 524 och kommer att få 30-minuterstrafik på morgonen och eftermiddagen.
660 ska enligt förslaget delas upp i två linjer som får 30-minuterstrafik, 659 och 660. Buss 524 föreslås gå varannan tur via Johannesudd.
Louise Kristoffersson
Nu skickas förslagen ut till kommunerna som sedan ska säga vad de tycker.
Vallentunas kommunstyrelseordförande Johan Skog, M, har när detta skrivs inte hunnit närläsa dem. Men han är i stort sett nöjd.
– Vissa förändringar är dåliga för Vallentunatunaborna, men på totalen uppfattar vi förslaget som positivt. Men Vallentuna är en arbetspendlarkommun, så det är inte bara det som sker inom kommunen som påverkar invånarna. Allt annat påverkar också Vallentunaborna.
Inget om landsbygden
Om Roslagsbanan står bara att man "överväger att köra fler långa tåg i rusning". Något som luttrade tågpendlare nog hört förr. Att få de nya tågvagnarna i trafik har som bekant tagit betydligt längre tid än SL meddelade från början.
Och om Vallentunas landsbygd nämns ingenting i förslaget.
– Men det är uppenbart att regionen skurit ner på kollektivtrafiken på landsbygden. Vallentuna består till stor del av landsbygd så det är jätteproblem.