På torsdagen utsåg regeringen den förre statssekreteraren Mattias Landgren till ny förhandlingsperson för de stora infrastrukturprojekt som ingår i Sverige- och Stockholmsförhandlingarna.

Målet är att försöka lösa finansieringen av bland annat Spårväg syd och den nya tunnelbanan, där det sammanlagt saknas minst fem miljarder.

Men förhandlingarna ska även handla om Östlig förbindelse, den omstridda väg- och kollektivtrafiktunnel som är tänkt att koppla ihop Nacka med Ropsten.

"Kamma hem ytterligare satsningar"

Oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) tolkar det som att regeringen kan vara beredd att skjuta till de pengar som saknas för Spårväg syd och tunnelbanan, mot att Region Stockholm går med på en helhetslösning där även Östlig förbindelse ingår – vilket mittenstyret i regionen hittills har motsatt sig.

Spårväg syd mellan Flemingsberg, Kungens kurva och Älvsjö saknar flera miljarder och har inte kunnat byggstartas, trots att beslut togs redan 2017.

Spårväg syd mellan Flemingsberg, Kungens kurva och Älvsjö saknar flera miljarder och har inte kunnat byggstartas, trots att beslut togs redan 2017.

Åsa Sommarström/Region Stockholm

– Jag ser det som ett fönster att utvidga de ekonomiska ramarna för Stockholmsregionen, där vi inte bara kan landa hem tillkommande finansiering av tunnelbana och spårväg utan att vi även kan kamma hem ytterligare satsningar för Stockholms infrastruktur. Och då pekas särskilt Östlig förbindelse ut, säger Kristoffer Tamsons (M).

Förhandlingen startar under våren och uppdraget ska redovisas senast den 30 juni.

"Fullständigt orimligt"

Företrädare för Region Stockholms mittenkoalition tycker det är välkommet med nya förhandlingar, men menar att det är fel att blanda in Östlig förbindelse i diskussionen.

Östlig förbindelse är hett efterlängtad av Nackas politiker, av Moderaterna i Stockholm och av Stockholms handelskammare.

Östlig förbindelse är hett efterlängtad av Nackas politiker, av Moderaterna i Stockholm och av Stockholms handelskammare.

Trafikverket

– Det är bra att regeringen nu tar sitt ansvar och inleder nya förhandlingar. Men det är fullständigt orimligt att börja utreda Östlig förbindelse innan det som är beslutat sedan tidigare är fullt finansierat, säger Michaela Haga (C), infrastrukturregionråd Region Stockholm.

Regionens trafikförvaltningen har tidigare tagit ställning mot Östlig förbindelse, som man menar motverkar klimatmålen genom att bidra till ökad biltrafik.

Kristoffer Tamsons (M) tycker däremot att det är dags att se till behovet av både nya vägar och ny spårtrafik.

– Det är detta som Stockholm har saknat, en bred överenskommelse som ser till helheten. Östlig förbindelse är den felande länken, säger han.

Vänsterpartiet tycker att Moderaterna spelar ett dubbelspel.

–De säger sig vara ”kollektivtrafikpartiet” i Region Stockholm men villkorar utbyggnad av redan beslutad kollektivtrafik med att en ny motorväg ska byggas. Det visar var Ms verkliga prioritering ligger, säger trafikpolitikern Anna Sehlin (V).