Åker du tunnelbana till Rågsved eller Hagsätra? Då är det dags att ta fram tålamodet ett tag till.

Först kom SL:s besked att spåret skulle vara lagat efter drygt en månad. Men arbetet visade sig vara mer tidskrävande än så. Ungefär 200 meter av det ena spåret i Högdalen måste tas loss och skickas iväg för sanering, då avloppsvatten spred sig där. Prognosen är att spåret är klart för trafik i mitten av november.

– Det här är oerhört beklagligt, både för resenärerna och för att det är en stor apparat att få ordning allt igen, säger Andreas Strömberg, presskontakt på SL.

Skytteltåg trafikerar

Fram tills dess måste alltså alla som reser till Rågsved och Hagsätra byta tunnelbana i Högdalen.

Förändringen har lett till flera frågor, och en del kritik, bland resenärerna, något som Mitt i tagit del av i en Facebookgrupp i Rågsved.

Till exempel undrar invånarna varför skytteltågen inte kan gå oftare mellan Högdalen och Hagsätra.

Andreas Strömberg säger att skytteltågen går var 12:e minut. Oftare än så är inte möjligt då bara ett spår går att använda. Dels tar det tid att köra tågen fram och tillbaka, och dels måste resenärerna hinna gå av och på. Men SL har i alla fall två förare, en i varsin ände av tåget, för att spara tid.

Tajmingen mellan tågen är också något som fått kritik. När Mitt i är på perrongen avgår tåget mot centrala Stockholm ett par minuter innan skytteltåget anländer från Hagsätra.

Använd appen

Här lovar Andreas Strömberg att tajmingen ska bli bättre inom ett par veckor. Förbättringen gäller lågtrafiken, när tågen till centrala Stockholm går var tionde minut.

– När tågen mot Hässelby går var sjätte minut är tajmningen ganska bra, säger han.

Andreas Strömberg säger också att skyltningen på perrongen, som talar om när skytteltågen går, ska förbättras. Men exakta avgångstider kan bara ses i appen eller på SL:s hemsida.

– Signalsystemen och informationssystemet klarar inte av att visa avgångstiden i realtid när vi har tåg som går både norr– och söderut på samma spår, säger han.