Den avgiftsfria parkeringen vid Flatenbadet kan få p-avgifter nästa sommar. Om förslaget, som Stockholmspolitikerna fattar beslut om, inte ändras väntar nämligen 10 kronor i timmen vid flera i dag avgiftsfria badplats-parkeringar i Stockholms stad. 

"I dag leder gratisparkeringen vid många badplatser till parkeringskaos, vilket gör att ambulans och räddningstjänst kan få svårt att ta sig fram. Det riskerar att få allvarliga konsekvenser, inte minst för barn”, skriver trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) i mejl till Mitt i. 

Tanken är att avgifter ska få fler att välja bort bilen vid badbesöken. Minskat tryck vid p-platserna ska i sin tur ska leda till färre felparkeringar och att risken för att blåljus inte kommer fram minskar. Detta har hänt vid några tillfällen de senaste åren runt om i Sverige.

Vägen som blåljusfordon tar om en olycka skulle ske vid Flatenbadets stora strand.

Vägen som blåljusfordon tar om en olycka skulle ske vid Flatenbadets stora strand.

Anders Björklund

Slagsmål på parkeringen

Den som varit vid Flatenbadet en varm sommardag vet att det är högt tryck. Bilar cirkulerar på parkeringen i väntan på att en lucka ska dyka upp. 

Huddingebon Filip som Mitt i möter på parkeringen berättar att han häromdagen väntade i 45 minuter på parkering och att folk parkerade "överallt". Han såg till och med bråk som övergick i slagsmål.

– Avgift tror jag skulle ge mindre trubbel. 10 kronor i timmen är inte så farligt, säger han.

Men alla som Mitt i talar med är inte av samma åsikt. Edward Ramos som kommit med sonen Andrew menar att parkeringen borde byggas ut. Han bor i Högdalen och hämtar sina barn i Skarpnäck. I bakluckan finns en massa utrustning för en dag på stranden.

– Hur mycket ska vi som behöver bil betala? Vi betalar ju fordonsskatt också, säger han och berättar att han ser överfulla bussar till och från Flatenbadet.

I bakluckan har Edward stolar, mat, boll och annat för en dag på stranden. "Ska jag ta allt detta på bussarna som är fulla varma dagar?".

I bakluckan har Edward stolar, mat, boll och annat för en dag på stranden. "Ska jag ta allt detta på bussarna som är fulla varma dagar?".

Anders Björklund

Själva avgiften känns ok, men busstrafiken behöver förstärkas på somrarna menar Katja Nylund (till höger) som plockar blommor med Ingela Nissen. "Vi som bor i Älta får typ inte plats".

Själva avgiften känns ok, men busstrafiken behöver förstärkas på somrarna menar Katja Nylund (till höger) som plockar blommor med Ingela Nissen. "Vi som bor i Älta får typ inte plats".

Anders Björklund

Ett besök på stranden i fem timmar skulle med den föreslagna avgiften kosta 50 kronor.

– Jag är lite kluven. Är man en barnfamilj som stannar länge blir det ju en del, säger Knivstabon Thomas Lindström som är på tillfälligt besök.

Kritik från oppositionen

Från oppositionshåll har den rödgröna politiska majoriteten fått kritik för de nya taxeområden som planeras i Stockholm. Detta gäller även taxa 9 som avgiften vid bad- och rekreationsområden kallas.

Kristina Lutz, Moderaternas gruppledare i Hammarby-Skarpnäck, menar att ökad övervakning med böter för den som ställer sig fel är en bättre väg att gå när det gäller att få bukt med fulparkeringar vid bad. Hon påpekar att långa besök vid stranden kan bli kännbara för barnfamiljer.

– Jag är själv en badgalning och besöker både Söderbysjön och Flatenbadet, men inte med bil. Men alla har inte möjlighet att åka cykel eller kollektivtrafik. Vi tycker att tillgängligheten för barnfamiljer och andra är viktig, säger hon.

Miljöpartiet ser dock p-avgifterna som bra för barnfamiljerna.

"Genom att införa parkeringsavgifter gör vi det lättare att hitta en ledig parkeringsplats för de barnfamiljer som av någon anledning saknar alternativ till bilen."