Planerna har många år på nacken. Redan 2008, i samband med att Citybanan planerades, åtog sig staden att bygga cykelgarage vid Södra station. När parkmark ändå skulle tas i anspråk ville man även passa på att bygga bostäder ovanpå.
Åren gick och till slut lades ett förslag fram om ett 50 meter högt punkthus på 14 våningar, med garaget i botten. Nu har planen antagits av stadsbyggnadsnämnden. Alla partier utom KD och SD var positiva till bebyggelsen.
– Ju mer komplicerad en plats är, desto mer tid satsas på att få fram ett bra förslag. Här har det lagts stort arbete på att få fram ett fint projekt, säger Jan Valeskog (S), stadsbyggnadsborgarråd.
Han menar att bygget skulle bocka av flera av stadens mål: Bostäder byggs, cykelgaraget blir av och att området blir tryggare när fler rör sig där.
– Husets sexkantiga utformning skapar fler vinklar till parken och vi får mer ögon på en ganska otrygg plats.
Huset är tänkt att byggas inom den röda triangeln, mot Rosenludnsgatan.
Stockholms stad
Meter från grannarna
Under granskningen kom 82 yttranden in. Flera grannar har vänt sig mot att grönytor tas i anspråk, att huset är för högt och att parken skuggas. De pekar även på att en del befintliga lägenheter hamnar bara meter från det nya huset. Många delar heller inte bilden av parken som otrygg – eller att huset skulle vara en lösning på den typen av problem.
– Vi förstår att fler bostäder behövs, men varför bygga 14 våningar i ett område där det inte passar in? har en granne tidigare sagt till Mitt i.
I botten planers det för butikslokaler.
Brunnberg och Forshed
Förlorade naturvärden
Föreningen Södermalmsparkernas vänner anser bland annat att viktiga naturvärden går förlorade.
– Exploateringen av Bergsgruvans park och fällningen av parkens stora träd förtar nyttan av cykelparkeringen i höghuset, säger ordföranden Bitte Liberg.
Trots de många synpunkterna ser förslaget mer eller mindre ut precis som när det presenterades under samrådet.
– En del av stadsbyggnadsnämndens uppdrag är att väga det allmännas intresse mot enskildas. Vi tycker att anspråket av grönområden och påverkan på kulturmiljö har minimerats. Det finns ett stort värde i att få en fin byggnad och de funktioner som kommer med den, som cykelgaraget, säger Jan Valeskog.
Grannar säger nej till 14-våningshus på Södermalm
Ett cykelgarage som inte behövs, en park i skugga och ett grönområde som försvinner. Det befarar de grannar som tar strid mot planerna på ett 14-våningshus vid Södra station.
Alla fönster utom ett vetter mot norr i Cecilia Håkanssons lägenhet ovanför Södra station vid Bergsgruvan.
– Enda anledningen till att det var okej att bygga så var för att de vetter mot öppen park. Mitt ljusinsläpp kommer att försvinna helt, säger hon.
Hon är en av flera grannar som motsätter sig stadens planer på att bygga ett 14 våningar högt hus i parken. Flera läsare har hört av sig till Mitt i, kritiska till höjden på huset, att stadsdelen förtätas än mer och planerna på en stor cykelparkering i garaget.
I Cecilia Håkanssons fall skulle huset hamna bara några meter utanför hennes fönster.
Konceptbild på hur det nya höghuset kan se ut när det är klart.
Brunnberg och Forshed
Plats för 300 cyklar
I botten av det planerade höghuset är det tänkt att bli ett garage med plats för runt 300 cyklar. Det har tagit staden många år att ta tag i planerna, som grundar sig i ett avtal som skrevs med Trafikverket när Citybanan skulle byggas.
Dealen var att staden skulle tillhandahålla cykelparkering för pendlare. Resonemanget var sedan att det var bättre att även bygga lägenheter när marken ändå skulle tas i anspråk.
– Cykelgaraget kommer inte att användas, folk tar buss eller tunnelbana hit. Att ordna fler parkeringar vid entrén mot Swedenborgsgatan där många cyklar hade varit mer logiskt, men då får de inte bygga lägenheter, säger Cecilia Håkansson.
– Folk ställer hellre cykeln på gatan än betalar för cykelgarage, bättre att fixa fler utomhusställ med två våningar vid Swedenborgsgatan och spara flera miljoner.
Grannarna Maria Stenberg och Cecilia Håkansson är emot planerna på ny bebyggelse i Bergsgruvan. Rakt utanför balkongen skulle höghuset byggas.
Pekka Pääkkö
Ursäkt för bostadsbygge
De pekar på artiklar om liknande garage i Uppsala och vid Odenplan som till stor del ekar tomma. Enligt siffror från Stockholm Parkering som Mitt i tagit del av är bara 46 procent av de 290 vanliga cykelplatserna vid Odenplan uthyrda.
Enligt grannarna är det helt enkelt bara en ursäkt för att få bygga lägenheter på en plats som staden annars inte hade fått bygga på.
– Vi förstår att fler bostäder behövs, men varför bygga 14 våningar i ett område där det inte passar in? säger grannen Maria Stenberg, som bor en våning upp.
Minst fem rödlistade skogsalmar måste fällas för att huset ska kunna byggas i hörnet av Bergsgruvan mot Rosenlundsgatan.
Pekka Pääkkö
Fritt fram för lek
Ett argument staden lyft fram är att det skulle öka tryggheten i parken, men grannarna känner inte igen sig i att Bergsgruvan skulle vara otrygg.
– Det är inte en undangömd plats, det är en av de tryggaste på Söder. Jag har inga problem med att släppa ut min åttaåriga dotter för att leka själv, säger Cecilia Håkansson.
De befarar att ett offentligt och uppvärmt garage skulle dra till sig oönskade besökare.
Till Mitt i har stadsbyggnadsborgarrådet Jan Valeskog (S) sagt att de som var kritiska nog skulle få skäl att ändra åsikt när huset stod klart och att huset skulle gifta sig fint med höghusen Strato och Söder torn som ligger i närheten.
– Jag blev väldigt provocerad. Jag tror snarare många politiker kommer ändra uppfattning när de förstår hur orimligt förslaget är, säger Maria Stenberg.
Söderveteran. Jan Nilsson spenderade ungefär tio år i radiobilen på Söder. Idag är han kommunpolis.
Pekka Pääkkö
Nära öppen drogscen
Polisen ser dock Bergsgruvan om ett otryggt område, då det ligger nära Mariakvarteren som är en öppen drogscen.
– På senare tid har det blivit något bättre, men det sker en del brott och ordningsstörningar där med anledning av missbruk. Inte minst dikt an Södra station där folk kunnat ta sig in i utrymningsgångar vilket visat sig problematiskt, säger kommunpolisen Jan Nilsson.
Ett nytt hus tror han kan bidra till ökad trygghet, då det skulle bli fler verksamheter och större genomströmning av folk. En förutsättning är dock att platsen utformas på rätt sätt och att inga döda ytor uppstår.
Hur ser du på cykelgaraget?
– Fastigheter som många har tillgång till måste vara byggda på ett sätt som förebygger brott. Det finns skalskydd och flera möjliga åtgärder att ta till.
Byggs för framtiden
Stadsbyggnadskontoret arbetar nu med att hantera alla de synpunkter som kom in under samrådet. Ett uppdaterat granskningsförslag ska presenteras under hösten.
Trots den låga beläggningen i garaget på Odenplan menar Jan Valeskog att cykelparkeringarna behövs.
– Vi har långa prognostider när det gäller infrastruktur, inte minst vad gäller prioriterade trafikslag som fotgängare, cyklister och kollektivtrafik. På senare år har antalet cyklister ökat mycket och ser vi framåt kommer ännu fler att cykla. Då blir garagen vid Odenplan och Södra station en fantastisk tillgång.
50 meter högt
Vad: Ett 50 meter högt punkthus på 14 våningar med 80 hyresrätter. Även cykelgarage med 300 platser och en affärslokal.
Var: I parken Bergsgruvan vid Södra station, mot Rosenlundsgatan.
Byggherre: Wallenstam, som även ska stå för projektkostnaden.
Granskning: hösten 2024.
Antagande: december 2024.
Källa: Stockholms stad
Ska utredas mer
Andra synpunkter som kom in under samrådet:
Rödlistade skogsalmar och tornseglare hotas.
Stora delar av parken hamnar i skugga.
Hur kulturmiljön påverkas måste utredas mer.
Att huset är för högt.
Att parkmark tas i anspråk.
Källa: Stadsbyggnadskontoret
Grannarna Maria Stenberg och Cecilia Håkansson är kritiska till att huset skulle skugga stora delar av parken. Bollplanen och lekparken skulle få mycket mindre sol än i dag.
Pekka Pääkkö