Försöket med utökad nattrafik ska pågå mellan augusti 2026 och december 2027 på pendeltågslinjen mellan Uppsala/Märsta och Södertälje.
Nätter mot lördag och söndag flyttas den sista avgången från ändstationerna till strax före kl 02. Det första morgontåget ska börja gå redan klockan 04.
Utökningen innebär fyra tillkommande avgångar i vardera riktningen.
– Det innebär att man kan ta tåget hem från Stockholm City vid 3-tiden på natten. Och sen dröjer det inte länge innan morgontrafiken startar igen. Man ska inte behöva välja mellan en kul kväll och en trygg hemresa, säger det avgående trafikregionrådet Anton Fendert (MP).
Skjutits upp flera gånger
Bättre nattrafik på pendeltågen har länge varit ett löfte från både nuvarande och tidigare politiska styret i Region Stockholm.
Införandet har skjutits upp flera gånger, men nu har frågan utretts klart och ett beslut i trafiknämnden väntas i nästa vecka.
Att det blir just den här linjen förklarar trafikförvaltningen med att det är där resenärstrycket är som högst, samtidigt som det finns god spårkapacitet och ett särskilt behov av dygnet runt-trafik till och från Arlanda.
Varför inte också mot Nynäshamn och Bålsta?
– Vill börja såhär för att se hur det tas emot av resenärerna, om det finns en efterfrågan. Om det faller väl ut, vilket vi hoppas, vill vi gärna sprida det till hela pendeltågssystemet, säger Anton Fendert (MP).
Synka med nattbussar
Pilotrojektet beräknas kosta totalt 40 miljoner kronor, varav hälften är en uppstartskostnad.
Utöver de nya avgångarna ska bemanningen och trygghetsresurserna på stationerna anpassas till trafikupplägget.
"I vissa fall kan det innebära att stationerna blir bemannade dygnet runt", skriver trafikförvaltningen.
Anslutande bussar kan också komma att få utökade tidtabeller på helgnätterna för att det synka med de nya pendeltågsavgångarna.