Iskoll. Det är idrottsförvaltningen i Stockholm som mäter isens tjocklek och sköter plogningen på Drevviken. Foto: Mattias Kamgren (arkivbild)

Pengabråk kortar Drevvikens populära sjöisbana

Tyresö och Haninge har hoppat av samarbetet kring Drevvikens sjöisbana av kostnadsskäl. Därmed blir banan 1,4 mil kortare än tidigare. ”Stockholm ville höja vår avgift med 800 procent”, säger Thomas Sundblad, (L), ordförande i kultur-och fritidsnämnden Tyresö.

  • Publicerad 10:26, 3 feb 2021

Man kan inte år för år hålla på och bestämma om man ska vara med eller inte.

Här om veckan skrev vi om hur de fyra kommunerna Stockholm, Huddinge, Tyresö och Haninge samarbetar för att sjön Drevvikens vatten ska bli renare.

Relationen är desto kyligare när det gäller sjöns plogade skridskobana.

Tidigare har alla fyra kommuner betalat för att få till stånd den två mil långa banan, som är länets längsta.

Inför säsongen 2019/2020 ville Stockholm – som utför själva arbetet – ha mer betalt. Då sa alla de andra kommunerna nej.

Kraftig höjning

– Stockholm ville höja vår avgift med 800 procent vilket vi inte hade råd med. Därför hoppade vi av samarbetet, säger Thomas Sundblad (L), ordförande för kultur- och fritidsnämnden i Tyresö.

Idrottsförvaltningen i Stockholm bekräftar att man ville ha mer betalt.

– Det är ganska dyrt att hålla den här beredskapen och kunskapen som krävs för att sköta banan, säger Robert Sköld, avdelningschef på idrottsförvaltningen.

Huddinge ändrade sig

I fjol betydde avhoppen ingenting i praktiken eftersom det aldrig blev någon is. Till i år har Huddinge ändrat sig igen och beslutat att samarbeta med Stockholm.

– Vi tackade nej till det första förslaget då det hade blivit ohemult dyrt men sen har vi nått en lösning på tjänstemannanivå där det inte blir fullt lika dyrt, säger Bo Källström (L), ordförande i kultur- och fritidsnämnden i Huddinge.

1,4 mil kortare

Men utan Haninge och Tyresö blir banan betydligt kortare än tidigare.

– Vi får ihop sex kilometer ungefär, säger Robert Sköld.

Skridskoparadis. Drevvikens sjöisbana har tidigare mätt två mil och gått mellan fyra kommuner. Foto: Mattias Kamgren (arkivbild)

Tyresö kommun överväger att i stället börja ploga själva. Men i så fall först nästa år.

– Jag kan bara beklaga att man inte kan samarbeta mellan kommunerna men vi tittar på en lösning inför nästa år, som är att ploga vår egen del alternativt förhandla med Stockholm igen men med annat resultat, säger Thomas Sundblad.

Bo Källström i Huddinge hoppas på en permanent lösning med alla fyra kommuner i framtiden.

– Jag tror egentligen att alla vill ha den här banan, det är en uppskattad aktivitet. Men då gäller det att vi når en uppgörelse som gäller. Man kan inte år för år hålla på och bestämma om man ska vara med eller inte, säger han.

Mitt i har sökt ansvarig politiker i Haninge.

Öppnas vid 20 centimeter

Stockholms stad öppnar sjöisbanorna först vid 20 centimeters tjocklek.

För aktuell information om sjöisbanorna: https://motionera.stockholm/sjoisbanor/

Ha med på skridskoturen

Ispik – för att kolla isens tjocklek och kvalitet

Räddningslina – lätt åtkomlig utanpå ryggsäcken

Isdubbar – runt halsen eller vid ryggsäckens axelrem

Ryggsäck med vattentätt packat ombyte – kan också fungera som flytväst

Visselpipa – för att påkalla uppmärksamhet

Sällskap – åk aldrig ensam

Visa merVisa mindre

Skridskoparadis. Drevvikens sjöisbana har tidigare mätt två mil och gått mellan fyra kommuner. Foto: Mattias Kamgren (arkivbild)