Vardagen är här och så även SL:s hösttidtabell. Men pendeltågen går på halvfart. När morgonrusningen avtagit är det bara halvtimmestrafik på sträckan fram till eftermiddagen. Samtidigt går det sex tåg i timmen på sträckan mot Västerhaninge.

Det har fått många pendlare i centrala Huddinge och Botkyrka att rasa. Ett par nybildade Facebookgrupper har fått flera hundra medlemmar på ett par dagar.

När vi besöker Huddinge station en vardag vid lunchtid är det många pendlare som inte kände till att det är halvtimmestrafik innan de kom till stationen.

– Jag visste inte om det, jag brukar åka på morgonen eller kvällen. Jag hade ju kunnat kolla det, men när gick tågen med halvtimmestrafik senast? Jag tycker att det är bedrövligt. Om det nu är personalbrist, så har det väl varit det åtminstone sedan i januari. Jag har svårt att se att det är ett godtagbart skäl, säger Richard Öhman, 62, som bor i centrala Huddinge.

Rebecka Öberg, 34, Södertälje: "Det är katastrof! Jag skulle på en anställningsintervju i Huddinge och skulle åka med tåget 09.20 från Södertälje. Men det gick inte, så då fick ja åka 09.50. Jag visste inte att de bara gick en gång i halvtimmen, men jag visste att det kunde vara problem så jag var tidigt ute och hann i tid. Under sommar är det väl okej att det fattas personal, men nu är ju allt igång."

Rebecka Öberg, 34, Södertälje: "Det är katastrof! Jag skulle på en anställningsintervju i Huddinge och skulle åka med tåget 09.20 från Södertälje. Men det gick inte, så då fick ja åka 09.50. Jag visste inte att de bara gick en gång i halvtimmen, men jag visste att det kunde vara problem så jag var tidigt ute och hann i tid. Under sommar är det väl okej att det fattas personal, men nu är ju allt igång."

Malin Lövkvist

Lokala politiker kräver åtgärder

Det är inte bara den glesare trafiken som gör pendlarvardagen besvärlig.

– Jag åker varje dag, och nästan varje dag är det inställda tåg eller att tiderna ändras. Det talas aldrig om förseningar det står bara att tåget kommer en annan tid; 16 minuter blir plötsligt 23. Jag har all respekt för att det är utmanande att köra pendeltåg, men det jag inte kan förstå är hur man inte kan ha en uppdaterad information 2023. Det är väldigt märkligt, säger Richard Öhman.

Han har själv skrivit brev till trafikregionrådet.

– Man vill att folk ska åka kommunalt, men med den icke fungerande turtätheten kan man inte förvänta sig att folk åker med pendeln om man ska komma i tid till jobbet eller har mötestider att passa.

Även de lokala politikerna har reagerat. Kommunstyrelsens ordförande Sara Heelge Vikmång (S) har gått ut på sociala medier och skrivit att det här är oacceptabelt och oppositionsrådet Daniel Dronjak (M) har skrivit ett brev till trafikregionrådet med krav på åtgärder.

Inger Ryegård, 79, Huddinge: "Jag tycker att det är idiotiskt. Det är förskräckligt att de går så sällan, och mycket folk på tågen är det också. Igår fick jag sitta jättelänga i city och vänta. Det är riktigt riktigt dåligt."

Inger Ryegård, 79, Huddinge: "Jag tycker att det är idiotiskt. Det är förskräckligt att de går så sällan, och mycket folk på tågen är det också. Igår fick jag sitta jättelänga i city och vänta. Det är riktigt riktigt dåligt."

Malin Lövkvist

Ingen ljusning i sikte

Orsaken till den glesare trafiken är bristen på lokförare. SL har därför gått med på en reducering av trafiken. Man menar att det gör det mer förutsägbart för resenärer än att tåg ställs in med kort varsel.

Men när Mitt i senast skrev om den glesare pendeltrafiken i höst var beskedet från SL att sträckan Södertälje–Stockholm skulle prioriteras.

– Det har självklart varit vår ambition att man skulle prioritera den sträckan eftersom den har så pass många fler resenärer än den mot Nynäshamn. Men tåg därifrån går både på Mälarbanan och mot Märsta/Uppsala. Om man skulle lyckas flytta avgångar från Nynäshamn till Södertälje ställer det till det norr om stan, säger Claes Keisu, pressansvarig på SL.

Han förklarar att alla tåg har tåglägen, bestämda platser som de ska befinna sig på vid en viss tidpunkt.

– Alla avgångar är knutna till de tåglägen vi har fått av Trafikverket. De kan vi inte ändra på.

Linjerna mot Södertälje har två avgångar i timmen jämfört med sex mot Västerhaninge. Skulle man inte kunna leda om två av dem?

– Det är en diskussion som vi utgår från att MTR har haft med Trafikverket, som leder trafiken. MTR har försökt göra det bästa av situationen.

Claes Keisu tillägger att man på SL förstår Huddinge-, Botkyrka och Salembornas frustration.

– Jag har själv bott i Huddinge i 25 år och vet precis hur irriterande det kan vara när tåget inte kommer och hur trångt det kan bli på tågen. Vi fattar hur frustrerande det kan vara om man bor i Huddinge eller Tumba, men det här var den lösning vi kunde få till.

MTR håller på att utbilda 80 nya lokförare som ska vara färdigutbildade den sista oktober.

– I den bästa av världar kan vi öka trafiken då. Men hur snart lokförarna kan komma igång och självständigt köra tåg är osäkert. I värsta fall kommer det vara så här året ut, säger Claes Keisu.

Magnus Hultgren, 49, Segersjö: "Det är frustrerande att tåget står här men att det går först om flera timmar. Det är så dålig service och det känns tråkigt att man ska behöva betala så mycket pengar samtidigt som det inte känns värt det. 600 kronor hade varit rimligare. Men det lär väl knappast bli så – det lär väl snarare gå uppåt."

Magnus Hultgren, 49, Segersjö: "Det är frustrerande att tåget står här men att det går först om flera timmar. Det är så dålig service och det känns tråkigt att man ska behöva betala så mycket pengar samtidigt som det inte känns värt det. 600 kronor hade varit rimligare. Men det lär väl knappast bli så – det lär väl snarare gå uppåt."

Malin Lövkvist