Mitt i rykande snöoväder, kvällen den 17 januari, försökte Tobias Drejby ta sig hem till Ösmo med pendeltågets Nynäshamnslinje.

Tavlan på stationen i Årstaberg – och senare i Västerhaninge dit han tog sig med ett annat tåg för att komma en bit på väg – talade sitt tydliga språk. Tåget var inställt. Vagnfel.

Men någon förseningsersättning från SL fick Tobias inte, trots att han skickade in bildbevis.

– Eftersom jag varit med om samma sak flera gånger förr ringde jag först till kundtjänsten för att kolla om jag kunde ta en taxi. Och de sa okej, berättar han.

Det står ingenstans i SL:s information att resenären måste bevisa att tåget var inställt, framhåller Tobias Drejby.

Det står ingenstans i SL:s information att resenären måste bevisa att tåget var inställt, framhåller Tobias Drejby.

Johannes Äng

"Inte fått någon rapport"

Ändå fick han nej när han skickade in taxikvittot, tillsammans med ett foto på tavlan. "Vi har inte fått någon rapport om att tåget skulle vara inställt", blev SL:s besked.

Det är också det vanligaste skälet att resenärer får avslag på förseningsersättning, att trafikstörningen inte kan styrkas.

Ansvaret att rapportera in störningarna ligger på trafikoperatören. Om den informationen brister saknar SL underlag, framhåller SL:s pressavdelning.

"Gör allt för att slippa"

Tobias Drejby gav sig inte och skaffade fram en bekräftelse från Trafikverket att avgången hade ställts in. Men SL ansåg fortfarande att informationen var otillräcklig.

"Vi kan inte avgöra om tåget enbart har haft en inställd delsträcka eller om det fortfarande fanns ett tåg som trafikerade delar av linjen", skrev SL:s pressavdelning som svar till Mitt i.

Tobias Drejby tolkar det som att SL försöker göra allt för att slippa betala. Att MTR inte rapporterar som de ska, det ska knappast resenärerna behöva lida för, tycker han.

– Ingenstans i SL:s egen information står det heller någonting om krav på att kunden ska dokumentera med foton eller skärmdumpar, som jag ändå försökt göra. Är tåget inställt ska det helt enkelt betalas ersättning, säger Tobias Drejby.

Fotnot: I förra veckan, efter att Mitt i ställt frågor om ärendet, fick Tobias beskedet från SL:s kundtjänst att man "nu fått in kompletterande uppgifter om trafikstörningen" och att pengarna kommer att betalas ut.