Försöket med en pendelbåtslinje mellan Ålstäket på Värmdö och Strömkajen skulle ha startat 2022, men får nu skjutas fram.

– Det kom en pandemi emellan. Det hade inte varit så klokt att trycka på startknappen för en upphandling under så osäkra omständigheter, säger Michaela Haga (C).

Hon är ordförande i regionens sjötrafikutskott, som behandlar ärendet i veckan.

Start bedöms nu inte kunna ske förrän tidigast hösten 2023.

Två nya fartyg

Dessutom bantas försöket något. Tanken var från början att sträckan skulle trafikeras med tre fartyg, varav ett isgående. Nu föreslås att det isgående fartyget slopas, och att man helt enkelt ställer in trafiken om isen lägger sig.

Fartygen finns heller inte idag, utan den operatör som får uppdraget måste införskaffa dem.

El eller vätgas

Och inte vilka fartyg som helst, utan de ska vara emissionsfria, alltså inte släppa ut någon koldioxid.

– Det kan handla om eldrivna eller vätgasdrivna fartyg. Det är nödvändigt eftersom vi vill ta stora steg framåt för att köra hundra procent förnybart till 2030, säger Haga.

För att det ska vara ekonomiskt möjligt för rederier att lämna anbud finns en återköpsklausul, där regionen förbinder sig att köpa fartygen ifall försöket inte faller väl ut och linjen inte blir permanent.

Avlastar vägnätet

Värmdö kommun ska nu bygga en brygga i Ålstäket. Vid de övriga stoppen, Norra Lagnö, Koviksudde och Riset, finns redan bryggor som nyttjas av Waxholmsbåtar och annan sjöfart.

Den nya linjen bedöms vara till stor nytta för Nacka- och Värmdöborna, och det särskilt under den period som vägbyggen vid Skurubron, trafikplats Skvaltan och väg 222 mellan Mölnvik och Ålstäket påverkar framkomligheten.

Dessutom lär ju inte trafiksituationen vid Slussen vara friktionsfri ett antal år framöver.

Försöket ska pågå i två år och utvärderas sedan, för att se om linjen ska bli permanent.

– Vi hoppas förstås att det blir ett lyckat försök, säger Michaela Haga.